اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

برنامه‌ی ترکیه برای ایجاد زیرساخت ملی بر بستر بلاکچین اعلام شد

سند برنامه‌ی دولت ترکیه با نام «Strategy 2023» اعلام می‌کند که این کشور پلتفرم منبع باز جدیدی را برای توسعه‌ی تکنولوژی بلاکچین ایجاد خواهد کرد

نکات برگزیده مطلب
  • دولت ترکیه برنامه‌ی ایجاد زیر ساخت ملی بر بستر بلاکچین به منظور استفاده از فن‌آوری دفتر کل توزیع شده(DLT) در بخش‌های مختلف را منتشر کرد. بخش‌های مختلفی همانند ثبت املاک، صدور مدارک دانشگاهی و گمرک به منظور کاربرد‌ی ساختن این نوآوری بررسی خواهد شد.

برنامه‌ی ترکیه برای توسعه فن‌آوری بلاکچین

وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه در روز 18 سپتامبر برنامه دولت این کشور را در حوزه‌ی فن‌آوری بلاکچین با عنوان Strategy 2023 معرفی کرد.

Strategy 2023 بر اولویت کاربردی ساختن تکنولوژی دفتر کل توزیع شده و بلاکچین در سال آینده تاکید می‌کند. در این سند بر نظرسنجی استارت‌آپ Genome استناد شده است. این نظرسنجی بلاکچین را به عنوان یک تکنولوژی با نرخ توسعه بالا معرفی می‌کند. بر این اساس، در مراحل اولیه‌ی سرمایه‌گذاری جهانی بر روی استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه افزایش 101.5 درصدی مشاهده می‌شود.

در سند «The Strategy 2023» عنوان شده است که ترکیه پلتفرم منبع باز جدیدی را برای توسعه‌ی تکنولوژی بلاکچین ایجاد خواهد کرد. به منظور کاربرد‌پذیری این نوآوری زمینه‌های مختلفی همانند ثبت زمین، صدور مدارک دانشگاهی و انجام امورات گمرکی به وسیله‌ی تکنولوژی بلاکچین بررسی خواهد شد.

وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه همچنین درنظر دارد به منظور استفاده آزمایشی از فن‌آوری بلاکچین با قانون‌گذاران کشور ترکیه همکاری کند.

استفاده از عبارت بیت کوین در سند رسمی ترکیه

Strategy 2023 اولین سندی است که در کشور ترکیه کلمه‌ی بیت کوین(BTC) را در سطح یک وزارتخانه و به صورت مرجع استفاده می‌کند. ترکیه در ماه جولای نقشه‌ی راه اقتصادی خود را منتشر کرد. در این سند ارز دیجیتالی بانک مرکزی این کشور توصیف شده است در حالی که به بیت کوین یا دیگر رمزارزها اشاره نشده است.

Strategy 2023 همچنین تکنولوژی بلاکچین را به صورت زیر تعریف می‌کند:

فن‌آوری بلاکچین که با انتشار ارزهای مجازی همانند بیت کوین محبوب شد، بدون نیاز به یک سیستم مدیریت مرکزی، زیر ساخت ارتباطی توزیع شده‌ای را برای ایجاد اطمینان میان طرفین تراکنش‌ ایجاد می‌کند. به دلیل شفافیت و قابلیت اطمینان تکنولوژی بلاکچین می‌توان کاربرد‌های مختلفی را برای این فن‌آوری متصور شد که از قرارداد‌های هوشمند تا زنجیره‌ی تامین را شامل می‌شود. فن‌آوری بلاکچین با حذف واسطه‌ها مدل‌های تجاری جدیدی را ایجاد کرده است که آینده را شکل خواهد داد. Strategy 2023

موسسات ترکیه از به‌کارگیری تکنولوژی بلاکچین در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنند. بر اساس گزارش کوینیت، مرکز بلاکچین و نوآوری استانبول(Istanbul Blockchain and Innovation Center) در ماه آگوست و در دانشگاه Bahçeşehir افتتاح گردید. بورا اردامار(Bora Erdamar)؛ مدیر مرکز BlockchainIST، اظهار داشت که این مرکز به «مهم‌ترین مرکز تحقیق و توسعه و نوآوری در ترکیه تبدیل خواهد شد که مطالعات و گزارشات علمی در زمینه‌ی فن‌آوری بلاکچین ارائه می‌کند.»

بانک نقل و انتقالات، نگهداری و تسویه حساب استانبول(Takasbank)در ابتدای ماه جاری از راه‌اندازی یک پلتفرم بلاکچینی به منظور انجام مبادلات فیزیکی طلا خبر داد. هدف این پروژه ایجاد امکان انتقال طلای ذخیره شده در بورس اوراق بهادار استانبول عنوان شده است.

نظر شما در رابطه با برنامه‌ی کشور ترکیه برای توسعه‌ی تکنولوژی بلاکچین چیست؟ آیا این کشور تلاش می‌کند از فرصت‌های ایجاد شده در حوزه‌ی بلاکچین استفاده کند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Cointelegraph
دکمه بازگشت به بالا