اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

درآمد تبلیغات اینترنتی وب‌سایت‌ها ۵/۵ برابر بیشتر از روش Cryptojacking می‌باشد

تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که استفاده از روش ماینینگ غیر مجاز در مرورگر اینترنت(Cryptojacking) در حال کم‌رنگ شدن است و این روش محبوبیت زیادی ندارد

نکات برگزیده مطلب

  • طبق گزارشاتی که اخیرا توسط محققان دانشگاهی منتشر شده است، یک وب‌سایت که از تبلیغات سنتی برای کسب درآمد استفاده می‌کند، می‌تواند تا ۵ برابر وب‌سایت‌های استفاده کننده از اسکریپت cryptojacking درآمدی بیشتری داشته باشد. به گفته‌ی این محققان در حال حاضر استفاده از cryptojacking دیگر مرسوم نیست و اغلب وب‌سایت‌های رها شده و تحت کنترل هکر‌ها در حال استفاده از این فرایند هستند.

درآمد پایین از cryptojacking

ماینینگ رمزارز مبتنی بر وب که به عنوان cryptojacking یا روش drive-by mining شناخته می‌شوند، هرگز نتوانست به یک روش کسب درآمد ثانویه و یا جایگزینی برای تبلیغات کلاسیک تبدیل شود. طبق تحقیقات دانشگاهی که در ماه جاری نتایج آن منتشر شده است، در آمد یک وب‌سایت ساده که ۳ جایگاه تبلیغاتی دارد، حدود ۵/۵ برابر بیشتر از وب‌سایتی است که به واسطه‌ی اسکریپ cryptojacking و بازدید کاربران برای کسب درآمد استفاده می‌کند.

محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که وب‌سایت‌های استفاده کننده از روش cryptojacking برای اینکه به سودآوری و کسب درآمد مناسب برسند باید کاربران و بازدید کنندگان خود را بیش از ۵/۵۳ دقیقه در وب‌سایت خود نگه دارند.

ماینینگ در مرورگر اینترنتی باعث کاهش سرعت رایانه‌ها می‌شود

با وجود موارد گفته شده، اما یک مشکل وجود دارد و این است که نگه داشتن کاربران در سایت‌های مجهز به cryptojacking اثرات منفی بر روی رایانه‌ی کاربران دارد، زیرا این اسکریپت‌های ماینینگ سریعا از تمام منابع پردازشی موجود استفاده کرده و باعث کاهش شدید سرعت و عملکرد رایانه‌ی کاربر می‌شوند.

محققان دانشگاه کرت(Crete) و دانشگاه ایلینویز(Illinois) در شیکاگو، اعلام کرده‌اند که وب‌سایت‌های استفاده کننده از اسکریپ‌های cryptojacking در مقایسه با وب‌سایت‌هایی که از نمایش تبلیغات کسب درآمد می‌کنند، ۵۹ برابر بیشتر از پردازنده‌ی کاربر استفاده می‌کنند. این به معنای فشار مضاعت بر روی رایانه‌ی کاربر است.

همچنین گفته شده وب‌سایت‌های استفاده کننده از cryptojacking به حدود ۱/۷ برابر حافظه‌ی رم(RAM) بیشتری نسبت به وب‌سایت‌های نشان دهنده‌ی تبلیغات نیاز دارند.

علاوه براین وب‌سایت‌های مجهز به cryptojacking حدود ۳/۴ برابر ترافیک و حجم اینترنت بیشتری نسبت به وب‌سایت‌های معمولی نشان دهنده‌ی تبلیغ استفاده می‌کنند، زیرا اینگونه وب‌سایت‌ها دائما نیاز دارند فرایند‌ها و درآمد کسب کرده‌ی خود را به شرکت‌ها و خدمات ماینینگ رمزارز گزارش دهند.

محققان همچنین دریافتند که ماینینگ مبتنی بر وب به شدت بر روی فرایند‌های پردازشی موازی نیز تاثیرگذار است، به عبارتی وب‌سایت‌های استفاده کننده از فرایند cryptojacking  زمانی که در زمینه‌ی مرورگر فعال باشند، تا ۵۷ درصد از قدرت پردازشی و عملکرد نرم‌افزار‌های موازدی در حال اجرا را کاهش می‌دهند.

در کل، تیم تحقیقاتی مذکور اعلام نمود که بازدید از وب‌سایت‌هایی که با استفاده از اسکریپت‌های cryptojacking  اقدام به کسب درآمد می‌کنند، نسبت به وب‌سایت‌های معمولی حدود ۲/۰۸ برابر مصرف انرژی بیشتری دارند و دستگاه‌های کاربر نیز با ۵۲/۸ درصد دمای بالاتر فعالیت خواهند کرد، زیرا این حجم از محاسبات باعث افزایش دمای سیستم خواهد شد.

 

برای برخی وب‌سایت‌ها مفید است، نه برای همه‌ی

به هرحال، محققان نتیجه گرفتند گرچه cryptojacking یک طرح سودآور موثر باشد، اما تنها برای برخی از وب‌سایت‌های خاص این فرایند جوابگو خواهد بود،‌ وب‌سایت‌هایی که کاربران مدت زمان زیادی در آن حضور دارند، مانند وب‌سایت‌های پخش ویدئو و یا بازی‌های آنلاین.

در اینگونه موارد وب‌سایت‌های مذکور به اندازه‌ی کافی زمان در اختیار دارند تا بتوانند برای اپراتور‌های خود کسب درآمد کنند، درآمدی که با نشان دادن چندین تبلیغ به صورت آنلاین هرگز قابل دسترسی نبود.

اما از سوی دیگر، استفاده از تبلیغات سنتی نیز می‌تواند درآمد بیشتری به همراه داشته باشد، درحالیکه کاربران نیز به واسطه‌ی افزایش ناگهانی محاسبات پردازند و کاهش سرعت دستگاه‌های خود اذیت نخواهد شد. باید در نظر داشت که فرایند cryptojacking در صورتی که در موقعیت نامناسبی مورد استفاده قرار گیرد، به وب‌سایت استفاده کننده و بازدید کنندگان آن آسیب خواهد زد.

 

Cryptojacking در حال از بین رفتن است

پدیده‌ی ماینینگ مبتنی بر وب یا Cryptojacking پس از تجربه‌ی انفجار اواخر سال ۲۰۱۷ و سال ۲۰۱۸، دیگر این روزها زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. زمانی که این روش ابعاد شد، به عنوان یک روش کسب درآمد جایگزین برای وب‌سایت‌هایی که از مدل کلاسیک تبلیغات استفاده می‌کردند خودش را معرفی کرد، روشی که نقص‌ها فراوان منحصر به فرد خودش را داشت.

با این حال، روش ماینینگ مبتنی بر وب هرگز در وب‌سایت‌های محبوب مورد توجه قرار نگرفت،‌ و اغلب توسط گروه‌های خلافکار اینترنتی و هکرها به عنوان ابزاری جهت کسب درآمد در وب‌سایت‌ها گوناگون گنجانده می‌شد تا از قدرت پردازشی دستگاه بازدیدکنندگان بدون هرگونه اجازه، برای استخراج رمزارزهایی همچون مونرو(XMR) استفاده کند.

بخش زیادی از فعالیت‌های ماینینگ تحت وب پس از پایان خدمات Coinhive در مارس ۲۰۱۹، غیرفعال شدند. در حال حاضر اکثر وب‌سایت‌هایی که هنوز در حال استفاده از این فرایند و ماینینگ تحت وب هستند، وب‌سایت‌های رها شده‌ای می‌باشند که طی دو سال گذشته هک شده‌اند و هیچ‌کس زحمت پاکسازی آن‌ها را به خودش نمی‌دهد.

 

نظر شما در رابطه با اظهارات این محققان چیست؟ آیا استفاده از روش cryptojacking دیگر درآمدزایی به همراه ندارد و یا عوامل دیگری همچون نارضایتی کاربران باعث عدم استقبال از آن شده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع
Zdnet
برچسب ها
نمایش بیشتر

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن