اخبار داخلیاخبار و مقالات

رئیس سندیکای صنعت برق: قیمت برق ماینرها توسط وزارت نیرو تعیین شد

علی بخشی از تعیین تعرفه‌ی برق صنعت ماینینگ توسط وزارت نیرو خبر داد

نکات برگزیده مطلب
  • رئیس سندیکای صنعت برق از تنظیم تعرفه جدید برق برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی توسط وزارت نیرو خبر داد و گفت که وزارت نیرو برای تعرفه‌ی برق صنعت ماینینگ عدد ۷ سنت برای هر کیلووات ساعت را در نظر گرفته است.

علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق درخصوص وضعیت استخراج رمزارزها و استفاده از بر‌ق ارزان گفت «وزارت نیرو پیش‌تر برای استخراج بیت‌کوین(با نماد BTC) پیشنهاد داده بود که نرخ برق استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی براساس تعرفه‌ی برق صادراتی محاسبه شود، اما این طرح دیگر مطرح نیست و تعرفه بر‌ق صادراتی برای ماینرها منتفی شده است».

سندیکای برق ایران

آقای بخشی با اشاره به اینکه سندیکای صنعت بر‌ق مخالفتی با بیت‌کوین ندارد، توضیح داد:

 سندیکای صنعت برق استخراج بیت‌کوین را یک فرصت می‌داند چرا که گفته می‌شود این اقدام یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها است، اما سوال ما این است که چرا باید استخراج کنندگان بیت‌کوین از بر‌ق ارزان و یارانه‌ای استفاده کنند. وزارت نیرو به یک عددی رسیده که گفته می‌شود ۷ سنت است به دولت آن را ارائه کرده است. علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق

وی در ادامه تاکید کرد «اعتقاد ما این است که باید یک سازوکار منطقی برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی ایجاد شود و بخش یارانه برق برای آنها است و براساس قیمت تمام شده تعرفه برق آنها محاسبه شود».

صادرات برق بجای نفت!

آقای بخشی بخشی با تاکید بر اینکه صادرات نفت با مشکل مواجه شده است و یکی از نکاتی که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند صنعت بر‌ق است اظهار داشت «بالای ۹۰ درصد صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق بوده است و ۱۵۳ هزار نفر در صنعت بر‌ق مشغول به فعالیت هستند، پس دولت به جای فکر کردن برای ایجاد اشتغال باید سازوکار و راهکاری برای حفظ این تعداد اشتغال به کار بگیرد».

رئیس سندیکای صنعت برق در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود:

 شرایط شبکه بر‌ق کشور در بخش انتقال و توزیع در مرز هشدار است، چرا که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته عمر مفید اغلب تجهیزات نصب شده صنعت برق متناسب با افزایش مصرف بر‌ق سرمایه‌گذاری نشده و پایین است. علی بخشی رئیس سندیکای صنعت بر‌ق

دیر برنامه‌ریزی کردن بهتر از هرگز برنامه‌ریزی کردن؟

آقای بخشی با اشاره به اینکه اگر به اقتصاد کلان بر‌ق و سرمایه‌گذاری در این بخش فکری نشود دچار مشکل خواهیم شد افزود «شرکت‌های فعال در صنعت برق هزار واحد فعال در این بخش است که با ظرفیت بسیار پایین است که به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد است فعالیت می‌کند.»

وی با انتقاد از عقد قراردادهای یکسو و ناعادلانه از سوی دولت با شرکت‌های فعال در صنعت بر‌ق اشاره کرد و گفت «متاسفانه با عقد قراردادهای یکسو و ناعادلانه از سوی دولت شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت برق با مشکل رکود مواجه شدند چرا که وقتی قراردادی امضا می‌شود تمام ریسک‌ها برعهده بخش خصوصی است و یکطرف که همانا دولت است ایمن و بدون هیچ ریسکی قرارداد امضا می‌شود».

بخشی ادامه داد «در حال حاضر هزار قرارداد بلاتکلیف در صنعت بر‌ق داریم که به خاطر تغییر قیمت‌های مواد اولیه و ارز بوده است. متاسفانه بخش خصوصی باید تمام ریسک را بپذیرد و اگر نپذیرفت منجر به عزل قرارداد و حتی منجر به بلک لیست به آن شرکت خواهد شد».

بخشی با اشاره به اینکه مشکل سرمایه‌گذاری در صنعت برق داریم و این عدم سرمایه‌گذاری منجر به مشکلات شبکه برق شده است گفت «متاسفانه تعهدی به شرایط مالی در قراردادهای صورت گرفته با بخش خصوصی وجود ندارد و همین بی‌انضباطی مالی باعث شده است تا کار و فعالیت برای بخش خصوصی در صنعت برق روز به روز سخت‌تر شود».

گفته‌های اقای بخشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا برق ۷ سنتی باعث کاهش شدید سود حاصل از فرایند ماینینگ نخواهد شد؟‌ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید اقای قلندر پور
    میشه بگید که قبلا تعرفه برق چقدر بود و الان چقدر شده؟ ( به تومن)
    ممنون

    1. سلام بر شما
      قبلا تعرفه‌ی خاصی برای ماینر‌ها وجود نداشت و هرکس با هرنوع تعرفه‌ای(اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی) می‌تونست ماینینگ انجام بده، اما حالا میخوان که ماینر‌ها خودشون رو معرفی کنند و از تعرفه‌ی ۷ سنت (حدود 900 تومن) برای هر کیلووات ساعت استفاده کنند.

      1. 900تومن!!!!مگ دیوونه ایم اونایی ک فارم زیاد دارن شاید مجبور باشن ما هایی ک زیر صدتا دارین پخش میکنیم با انشعابات مختلف…

دکمه بازگشت به بالا