اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

اسیک‌ها، برنده‌ی میدان نبرد صنعت ماینینگ

تبعات استفاده از اسیک‌ها بجای ریگ‌های ماینینگ برای صنعت استخراج رمزارز و غیرمتمرکز سازی در بلاکچین‌ها چه خواهد بود؟

توسعه‎دهندگان بلاک‌چین‎های عمومی به تدریج در حال شکست نبرد در برابر asicها(مدارات مجتمع کاربردی) هستند. توسعه‎دهندگان مخالف اسیک‌ها با یک نبرد و تعقیب و گریز ابدی رو به رو هستند که در حال حاضر به عقیده بسیاری از افراد، در این نبرد در برابر اسیک‌ها شکست خورده‏‌اند. در این مقاله قصد داریم نقاط مثبت و منفی پیاده‏‌سازی‏‌های راهکارهای ضد دستگاه‌های اسیک (ASIC) را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که آیا رمزارزها باید به نبرد با اسیک‌ها ادامه دهند؟

یک نبرد پایان‌ناپذیر

توسعه‎دهندگانی که بر روی بلاک‎چین‎های اثبات کار(proof-of-work) کار می‎کنند، با یک چالش بزرگی به نام Bitmain رو به رو هستند. شرکت Bitmain یک شرکت تولیدکننده دستگاه‏‌های ماینینگ متعلق به کشور چین می‎باشد که در حال حاضر توانسته است که بخش قابل توجهی از بازار تولید ماینرهای اسیک را در اختیار خود قرار دهد.

البته این احاطه و تسلط شرکت Bitmain بر روی بازار، برای اکوسیستم چندان مناسب نمی‏‌باشد. چرا که این شرکت، از طریق ساخت پروتکل‏‌های آسیب‏پذیر و نیز ایجاد تغییرات در پیاده‌‏سازی‏ کدها (که توسط برخی قدرت‏‌ها دستور داده می‏‌شود)، ممکن است شرایط را به طرز خطرناکی در اکوسیستم تغییر دهد.

سرپیچی از قدرت اسیک‌ها، باعث می‎شود تا تولید کنندگان بتوانند پروتکل‎های مقاوم در برابر اسیک را از طریق به کارگیری الگوریتم‎های مورد تأیید توسط عموم به وجود آورند. در نظر داشته باشید که این دسته از پروتکل‏‌ها، سودآوری اسیک‌ها را با کاهش رو به رو خواهند نمود. حال در این بین برای مقابله با این مسئله، در حالی که برخی از توسعه‏‌دهندگان تغییرات کوچکی را بر روی کدها صورت می‎دهند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز در نظر دارند تا نسبت به تغییر الگوریتم دست بزنند. به طوری که به جای الگوریتم‏‌های مورد توافق عمومی مانند POW از جایگزین‌‏های دیگری، نظیر POS، DPOS یا Threshold Relay استفاده نمایند. هر چند که این دسته از راه‎حل‎ها در گام اول مناسب و جذاب به نظر می‏‌رسند ولی در کل خود آن‏ها باعث بروز مسائل و مشکلات جدیدی در زمینه تبدیل اکوسیستم به یک حالت کنترل متمرکز می‏‌شوند.

نقاط قوت و ضعف اسیک‌ها

هر چند که در کل از شبکه‏‌های اسیک به عنوان یک مانع و مشکل یاد می‏‌شود. اسیک‌ها دارای برخی فواید مشخص می‏‌باشند. حتی در برخی موارد بسیار مؤثرتر از سیستم‌‏های مقاوم در برابر اسیک، عمل می‏‌کنند. دلیل این امر، بیش‏تر به خاطر بهره‏‎وری انرژی و امنیتی است که اسیک‌ها با خود، وارد شبکه کرده‎اند. همچنین باید گفت که یک شبکه که توسط اسیک‌ها پشتیبانی می‏‌شود نیاز به پرداخت هزینه بیش‌‏تری برای حمله به آن هستیم. این در حالی است که برای حمله به یک شبکه که توسط شبکه‏‌های مقاوم در برابر اسیک ایمن شده است، نیازمند صرف هزینه‌‏ی به مراتب کم‎تری هستیم.

سخت افزارهای اختصاصی (اسیک‌ها) به صورت کامل بهینه‎ای طراحی شده‎اند که مقدار نرخ هشینگ بیش‎تری را نیز در اختیار کاربرانشان قرار می‎دهند. همچنین این دستگاه‌‏ها امنیت به مراتب بیش‌‏تری را فراهم می‏کنند. اسیک‌ها فقط برای یک هدف ساخته شده‎اند و از این رو نسبت به کارت‎های گرافیکی بسیار قابل اعتمادتر می‏‌باشند. همچنین شرایط بسیار مناسبی را در صنعت ماینینگ برای ماینرها فراهم کرده‌‏اند تا بتوانند نسبت به خصوصی‏ و حرفه‌‏ای‎تر کردن کار خود پرداخته و وسعت تجارت خود را گسترش دهند.

این دسته از شبکه‏‌ها، کاملاً وابسته به تولیدکنندگان چیپ از جمله Bitmain در بازار می‏‌باشند. از این رو این تولیدکنندگان به راحتی می‏‌توانند بازار را کنترل کرده و رقابت موجود در آن را تهدید نمایند. در نظر داشته باشید که اگر تولیدکنندگان اسیک‌ها می‏‌توانستند که در سطح بالایی از عملکرد، فعالیت داشته باشند، از این رو دیگر نیازی به ورود و فعالیت شبکه‏‌های مقاوم در برابر اسیک نبود.

در شرایط فعلی، Bitmain در حال شکست دادن و خرد کردن رقبای خود در بازار می‏‌باشد. ولی اگر رقبای مناسبی برای این شرکت در زمینه سایر رمزارزها مانند اتر یا مونرو وارد بازار شوند، ممکن است آن‎ها را به سمت پروتکل‏‌های دوستدار و مساعد با اسیک هدایت نمایند.

افزایش قدرت شبکه‏‌های مقاوم در برابر اسیک

مکانیزم مورد توافق اثبات کار (pow) از طریق بیت‌کوین به شهرت فعلی خود دست یافته است. به طوری که این مکانیزم به میلیون‏‌ها کامپیوتر در سراسر دنیا اجازه داد تا توافقی بر روی یک تاریخچه به اشتراک‏گذاری شده، داشته باشند و این کار را بدون نیاز به یک مرجع قانون‏‌گذاری و یا شخص سوم انجام دهند. از این رو در این ساختار، هر کسی از طریق ماینینگ می‏‌تواند در شبکه همکاری داشته باشد لذا این موضوع باعث خواهد شد تا سیستم به صورت غیر متمرکزتر شده‌‏ای درآمده و از امنیت بیش‏‌تری برخوردار باشد.

در این راستا، ساتوشی در مقاله وایت‌پیپر بیت‌کوین، این چنین نوشته است:

از آن جایی که بیش‌‏تر قدرت cpu توسط افرادی کنترل می‏‌شود که قصد حمله به شبکه را ندارند. لذا این افراد طولانی‌‏ترین زنجیر را به وجود آورده و حملات مهاجمان را دور می‏‌کنند. ساتوشی ناکاموتو

 

در طول زمان، هزینه صرف شده در کنار سود ماینینگ با افزایشی قابل توجه رو به رو شد. از این رو این موضوع باعث شروع یک جنگ و نبرد تسلیحاتی بین قدرت‌مندترین کامپیوترها گشت. در سال 2009 هر کسی از طریق یک پردازنده مرکزی استاندارد می‎توانست نسبت به تولید بیت‌کوین اقدام نماید. ولی در سال 2010 ماینینگ کارت‎های گرافیکی خود را نشان داد و در ادامه آن نیز در سال 2013، fpga وارد عرصه شد و اسیک‌ها در بازار ظهور کردند.

با ظهور کارت‎های گرافیکی، ماینرها شروع به استفاده از استخرهای ماینینگ نمودند ولی در ادامه با وارد شدن سخت افزارهای قدرتمندتر در بازار، دیتاسنترهای بزرگی برای ماینینگ در جاهایی با ارزان‏ترین برق، شروع به فعالیت نمودند. از این رو ایده ساتوشی که هر کسی می‏‌توانست از طریق پردازنده مرکزی یا کارت‎های گرافیکی نسبت به ماینینگ اقدام کند، به تاریخ پیوست.

با ورود بیش‏تر اسیک‌ها در بازار، ماینینگ بیت‌کوین کم تر از همیشه به یک فعالیتی در قالب پروژه غیرمتمرکز تبدیل شد. به طوری که ماینینگ بر روی کامپیوتر شخصی، دیگر به نسبت قبل چندان سودآور نبود. بعد از آن نیز، روند حرکتی ماینینگ، تحت کنترل شرکت‎های تولیدکننده سخت افزار قرار گرفت و کار ماینینگ از مسیر و هدف اصلی خود دورتر شد.

از این رو تمرکز ماینینگ از روی استخرهای ماینینگ که در حدود 51 درصد از نرخ هشینگ را در اختیار داشتند، برداشته شد. در این راستا به خاطر سلطه Bitmain بر بازار، توسعه‎دهندگان پروژه‌‏ها، راه خود را با الگوریتم‏‌های مساعد و دوستدار اسیک جدا کرده و شروع به توسعه تکنیک‌‏های مقاوم و مخالف در برابر اسیک نمودند.

سقوط شبکه‌‏های مقاوم در برابر اسیک

شبکه‏‌های مقاوم، استفاده از اسیک‌ها را غیرمنطقی می‏‌کنند. به طوری که از طریق آن‏ها اسیک‌ها در مقایسه با پردازنده مرکزی یا کارت‎های گرافیکی، سودآوری خود را از دست می‌‏دهند. توسعه‎دهندگان شبکه‏‌های مقاوم در برابر اسیک، معمولاً از ترفند به کارگیری حافظه بالا استفاده می‏‌کنند تا این که بتوانند از این طریق از اجرای اسیک‌ها در درون شبکه جلوگیری نمایند.

البته این بدان معنا نیست که نمی‏‌توان از اسیک‌ها در راستای ماینینگ الگوریتم‏‌ها استفاده نمود. بلکه این بدان معناست که این شرایط، سودآوری اسیک‌ها را با کاهش رو به رو خواهد کرد. در واقع الگوریتم‎های مقاوم در برابر اسیک، فاصله بین کارت‎های گرافیکی و اسیک‌ها را کاهش خواهند داد. چرا که کارت‎های گرافیکی به دلیل انعطاف محاسباتی به راحتی قادر هستند خود را با تغییرات کوچک صورت گرفته در کدها، مطابقت دهند.

از طرفی دیگر، بدلیل وجود تغییرات، تولید دستگاه‏‌های سخت افزاری مخصوص برای الگوریتم‏‎های مقاوم در برابر اسیک کاری بسیار پر هزینه‌‏تر خواهد شد. لذا به دلیل پر هزینه بودن عمل سرمایه‏‌گذاری و تولید در این زمینه، بسیاری از سرمایه‌‏گذاران از صرف هزینه برای تولید اسیک‌های بیت‌کوین ماینینگ صرف نظر خواهند نمود.

به دلیل دسترس‌پذیرتر بودن کارت‎های گرافیکی برای همه، تمایل به سمت شبکه‏‌های مقاوم در برابر اسیک گویا گزینه‌‏ای مناسب در عرصه ماینینگ خواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید که سخت افزار به عنوان یک کالا، علاوه بر استفاده در ماینینگ دارای بسیاری دیگر از مزایا نیز برای کاربرانش خواهد بود.

به همین دلیل است که مخالفان شبکه‏‌های مقاوم در برابر اسیک‌ها به ایرادگیری در مورد استفاده‌‏های اسیک‌ به عنوان یک کالا می‏‌پردازند. این بحث‏‌ها است که به ناچار باعث ماندگاری انحصار برخی از شرکت‏‌ها بر روی بازار ماینینگ می‏‌شود. به دلیل آسیب‏پذیری عرصه ماینینگ در برابر انحصار برخی از شرکت‎ها، توسعه‎دهندگان مقاوم در برابر اسیک بر روی عقیده خود مبنی بر عدم تطابق اسیک‌ها با محیط ماینینگ، پافشاری می‏‌کنند.

کارت‎های گرافیکی به نسبت اسیک‌ها، منعطف‌‏تر بوده از این رو از کارت‎های گرافیکی برای ماینینگ الگوریتم‌‏های مختلف مقاوم در برابر اسیک استفاده می‌‏شود که استفاده از کارت‎های گرافیکی بی‏‌تردید باعث افزایش ایمنی شبکه‏‌ها در برابر حملات خواهد شد. در این بین، در حالی که حمله به یک شبکه دوستدار اسیک بسیار پر هزینه است، مورد مشابه اساساً در مورد ماینینگ کارت‎های گرافیکی صادق نمی‏‌باشد. مثلاً ممکن است شرایط پیش بیاید که در تئوری بر اساس زنجیره هدف، مهاجمی که تعداد کارت‎های گرافیکی بیش‏تری در اختیار داشته باشد قادر به انجام اعمال مخربی می‏‌باشد.

ریسک‎های ناشی از دور زدن اسیک‌ها

توسعه‎دهندگان مخالف در برابر اسیک در راستای مقابله با اسیک ماینینگ، معمولاً از طریق هاردفورک نسبت به اعمال تغییرات در کدها، اقدام می‏‌کنند. با این وجود که این کار در دراز مدت چندان عمل مناسبی نمی‏‌باشد. به عنوان مثال، پروژه‏‌هایی مانند Vertcoin در راستای مقابله با اسیک‌ها، دائماً در حال اعمال تغییرات در کد مربوط به خود هستند. اما توجه داشته باشید که این کار تا ابد نمی‏‌تواند ادامه داشته باشد.

از طرفی، اعمال این چنین تغییراتی کوچک و مداوم در کد باعث شکل‏‌گیری تأثیر متمرکزسازی در شبکه خواهند بود که در نهایت باعث عدم اعتماد نسبت به شبکه‏‌های مقاوم در برابر اسیک می‎شود.

اعمال هاردفورک‏‌های مداوم بر روی اسیک‌ها ممکن است منجر به ریسک‎های زیر شود:

  • ممکن است باگ‏‌ها و اکسپلویت‎های جدیدی به صورت تصادفی و یا مخربانه به وجود بیایند.
  • هارد فورک‏‌ها باعث پراکندگی هر چه بیش‏تر قدرت هشینگ شده و در نهایت باعث کاهش کلی امنیت شبکه خواهند شد.
  • مایننیگ از طریق کارت‎های گرافیکی در برابر انحصار شرکت‏هایی مانند Bitmain، حساس می‏‌باشد.
  • امکان تولید سخت افزارهای منعطف‎تری به وجود می‏‌آید که می‌‏توانند خود را با تغییرات کوچک مطابقت دهند.

بازار غیرقانونی

اگر در بازار موقعیت یک شرکت ماینینگ تهدید شود، ممکن است آن شرکت، پیاده‌‏سازی تغییراتی که در برابر منافع آن باشد را تحریم کند. نمونه‏‌ی بارزی از این شرایط، موضوع asicboost می‏‌باشد. زمانی که سافت فورک segwit پیشنهاد شد، شرکت Bitmain به طرز شدیدی با این کار مخالفت کرد. چرا که آن را مخالف با پروژه asicboost خود می‏‌دانست. در نظر داشته باشید که در این پروژه قرار بود که 20 درصد به سودآوری دستگاه‏‌های ماینینگ افزوده گردد.

در اقدامی دیگر، شرکت Bitmain با اعتقاد بر این که توسعه‎دهندگان اقدام به فورک خواهند کرد، ماشین‏‌های ماینینگ مونرو رو وارد بازار نمود. همچنین این شرکت، همین کار را در مورد اتریوم نیز انجام داد. به طوری که اتریوم برای منسوخ کردن این ماشین‏‌ها، مجبور به تغییر از پروتکل اثبات کار به پروتکل اثبات سهم شد. البته در برابر این اقدام، Bitmain به راحتی می‏‌تواند نسبت به پشتیبانی از فورک جدید اقدام کرده و یا این که ماینرها را برای استفاده از اتریوم کلاسیک تشویق نماید. به طوری که کاربران با تغییر و تعویض بین این موارد، قادر به کسب سود از ماینینگ خواهند شد.

پذیرفتن اسیک‌ها به عنوان کالا؛ ممکن یا آرزو؟

در حال حاضر بازار، به دلیل انحصار Bitmain در یک شرایط نامتوازنی قرار گرفته است. ولی ممکن است در آینده، شاهد حضور رقبای جدیدی در بازار باشیم. از این رو ممکن است جهت بازار، به سمت کالا شدن اسیک‌ها حرکت نماید. بدین مفهوم که در آینده، بازار مکانی خواهد بود که تولیدکننده‌‏های مختلف، اقدام به تولید اسیک‌هایی با قدرت و قیمت قابل مقایسه در کنار هم خواهند کرد.

این عقیده، تأکید می‌‏کند که در بازار هیچ تولیدکننده‏‌ای نسبت به تولیدکنندگان دیگر دارای برتری نبوده و از این رو بازار در یک شرایط متوازنی قرار خواهد گرفت. البته این یک روند آرام و تدریجی خواهد بود که باعث برقراری هر چه بیش‏تر دموکراسی در بازار شده و قیمت سخت‎افزار اسیک را در طول زمان کاهش خواهد داد.

دیو کولینز(Dave Collins)، مؤسس و توسعه‌‏دهنده پروژه Decred(دیکرید) تأکید می‏‌کند که:

زمانی که استفاده از اسیک‌ها را پذیرفته و آن‏ها را پربازده و ارزان می‏‌کنید. نهایتاً در گذر زمان، وقتی که به نهایت و لیمیت‌‏های ترمودینامیکی خود می‎رسند، تبدیل به یک کالای سخت افزاری می‏‌شوند. در این بین، امکان تدارک یک حمله نسبت به آن‏ها از بین رفته و موضوع متمرکزسازی که در حین نبرد تسلیحاتی شرکت‏های ماینینگ مطرح بود، دیگر تکرار نمی‏‌شود. دیو کولینز

 

امکان تشدید رقابت و غیر متمرکزسازی در فضای ماینینگ بیت‌کوین، ممکن است به دلایل زیر شکل گیرد:

افزایش توزیع جغرافیایی. ممکن است اساساً به دلیل سرکوب حکومت و محدودیت‏‌های قانون‏‌گذاری، عملیات ماینینگ به مناطق مناسب‏‌تر و مساعدتری کشیده شود که افراد موفق به استفاده از برق ارزان‏تری شوند.

شرکت‏‌های تولیدکننده چیپ مانند اینتل و سامسونگ به تازگی وارد این حیطه شده‏‌اند. البته حتی قبل از این که Bitmain در سال 2013 بازار را به اختیار خود در آورده باشد، تولیدکنندگانی مانند Avalon، Butterfly Labs و Bitfury در این عرصه در حال فعالیت بوده‌‏اند.

با ورود سامسونگ و اینتل در بازار، Bitmain رقبای جدید و قدرتمندی خواهد داشت که ممکن است باعث تغییراتی در سهم Bitmain در بازار شود. البته باید گفت که پراکندگی ماینینگ و تولیدکننده‌‏ها در مکان‏های مختلف، ممکن است تأثیرات منفی‏ای را در فضای غیر متمرکز ماینینگ داشته باشد.

حال در کل باید گفت که کالاسازی اسیک‌ها یک ایده‎ی رویایی نمی‏‌باشد. تحقق این موضوع صرفاً وابسته به ریخته‏گری‎ها، ماینرها و سایر سهام‏داران اکوسیستم می‌باشد. ولی باید در نظر داشت که مخالفت و مبارزه با اسیک‌ها، ممکن است بهترین گزینه برای کسب موفقیت و اهداف اکوسیستم نباشد.

در واقع ممکن است قبول اسیک‌ها راهی برای رسیدن به اهداف تعیین شده باشد که در این بین، مخالفت بیش‏‌تر توسعه‏‌دهندگان در برابر اسیک‌ها احتمالاً آن‏‌ها را وارد جنگی از پیش باخته خواهد نمود. پس در این شرایط به قول یکی از بزرگان، اگر نمی‏‌توانی آن‎ها را شکست دهی، بهتر است که به آن‏ها بپیوندی.

نظر شما درباره‌ی آینده‌ی صنعت ماینینگ چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

منبع
BTCmanager
دکمه بازگشت به بالا