از کجا شروع کنم؟بلاکچین

سوالات رایج کاربران در هنگام انجام تراکنش‌های رمزارزی

پاسخ به سوالات مبهمی که یک کاربر تازه‌کار در زمان شروع انتقال رمزارزها با آن‌ها مواجه می‌شود

انجام تراکنش‌های رمزارزی برای یک کاربر حرفه‌ای معمولا امری عادیست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما کاربران تازه‌کار ممکن است با سوالات مبهمی روبرو شوند که جواب آن را نمی‌توانند در فضای اینترنت یا بخش پشتیبانی صرافی‌های رمزارزی مختلف پیدا کنند. در این مقاله سعی شده تا به صورت خلاصه به برخی پرسش‌های متداول که در زمان انجام تراکنش برای کاربران تازه‌کار به وجود می‌اید، پاسخ داده شود.

آیا ممکن است در زمان برداشت وجه دچار مشکل شوم؟

همیشه این نوع خطر وجود دارد، حتی بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارزی نیز مصون نیستند.

به عنوان مثال می‌توانید به صرافی رمزارزی Bitfinex نگاهی بیاندازید. براساس گزارشات وب‌سایت CoinMarketCap، در زمان نگارش این مقاله صرافی رمزارزی مذکور از لحاظ میزان حجم مبادله‌، ۲۵امین صرافی بزرگ رمزارزی جهان است. اما با وجود محبوبیت زیاد این صرافی، برخی کاربران ناراضی ادعا می‌کنند که در زمان تلاش برای خارج کردن دارایی‌های خود از این پلت‌فرم با تاخیر‌ و کندی زیادی مواجه شده‌‌اند. براساس گزارشات، در ماه نوامبر عملکرد این صرافی با صرافی رمزارزی Mt. Gox که پس از مواجه شدن با یک حمله‌ی سایبری در حال تعطیلی می‌باشد، مقایسه شده است.

درخواست‌های زیادی از صرافی‌های رمزارزی شده تا فعالیت‌های خود را شفاف‌تر کنند و در نهایت باعث کاهش نگرانی‌های کاربران شوند. برخی از صرافی‌های رمزارزی با نشان دادن جزئیات کامل کسب و کار خود و نحوه‌ی رسیدگی به فرایند‌های پولی، و بروز رسانی لحظه‌ای حجم تراکنش‌ها و دارایی‌های تحت کنترل،  بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌اند و رویکرد مناسبی نسبت به آن دارند.

در واقع، حتی ممکن است مشکلات مربوط به برداشت وجه، هیچ ارتباطی با صرافی رمزارزی شما نداشته باشد. در برخی موارد بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند به صورت عمدی چنین تراکنش‌هایی را از طرف صرافی‌های رمزارزی مسدود نمایند، چونکه ممکن است رسیدگی به تراکنش‌ صرافی‌های رمزارزی باعث ایجاد مشکلاتی برای مجوز فعالیت‌ آن‌ها شده و یا بانک‌ها را در مقابل منابع قانونی و قانون‌گذاری قرار دهد. چنین مسدودسازی می‌تواند به این دلیل باشد که بانک‌ها موظف به تایید هویت و جلوگیری از هرگونه پولشویی یا کلاهبرداری با استفاده از خدمات خود هستند.

مانند هر تصمیم دیگری، قبل از انجام هرگونه تراکنش حتما باید در رابطه با صرافی رمزارزی مورد نظر اطلاعات کافی کسب کنید. همیشه انتخاب بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های مبادله‌ی رمزارز راه مناسبی نیست. در عوض سعی کنید تا نظرات کاربران فعال در این پلت‌فرم‌ها را مطالعه کرده و در رابطه با رویکرد‌های صرافی در رابطه با شفافیت و همچنین کارمزد و زمان لازم برای برداشت وجه، اطلاعات کافی بدست آورید.

 

چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر رمزارزهای خود را به یک آدرس کیف‌پول اشتباهی ارسال کنم؟

بسته با صرافی‌ رمزارزی که از استفاده می‌کنید، معمولا با رویکرد‌های متفاوتی روبرو خواهید شد.

برخی پلت‌فرم‌های مبادله‌ی رمزارزی با دریافت کارمزد، خدماتی از جمله بازیابی دارایی‌های رمزارزی بین زنجیره‌ای(Cross-Chain Recovery) در اختیار کاربران خود قرار دهند، برخی صرافی‌ها قادر نیستند که پس از انجام یک تراکنش و انتقال رمزارز، به شما کمک کنند. در رابطه با این موضوع، نگاهی به سیاست‌های دو صرافی بزرگ خواهیم داشت.

صرافی رمزارزی بایننس(Binance) که از لحاظ میزان حجم مبادله در حال حاضر بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان محسوب می‌شود. این صرافی به کاربران خود هشدار می‌دهد که در صورت رخ دادن چنین سناریویی، «هیچ اطلاعاتی در رابطه با مالک کیف‌پول رمزارزی ندارد و نمی‌تواند در بازپس‌گیری رمزارزها به شما کمک کند». تنها راه این است که در صورت شناخت مالک آدرس کیف‌پول، با او ارتباط برقرار کرده و درخواست بازگشت وجه نمایید.

با این حال، صرافی رمزارزی OKEx رویکرد متفاوتی در رابطه با این موضوع دارد. علاوه بر اینکه صرافی مذکور از کاربران خود می‌خواهد که چندین مرتبه آدرس مربوط به مقصد را چک کنند، اعلام نموده که در صورت بروز چنین اشتباهاتی، سعی می‌کند به کاربران خود کمک کند. این صرافی اعلام نموده که «ما قول می‌دهیم در زمینه‌ی بازیابی دارایی‌ها به کاربران خود کمک کنیم. کاری که حتی بسیاری از صرافی‌های رمزارزی دیگر آن را غیر ممکن می‌دانند».

به دلیل سیاست‌های متفاوت هر صرافی رمزارزی، باید این دو نکته‌ی ساده را همیشه به یاد داشته باشید. اولا، از آنجایی که آدرس‌های کیف‌پول رمزارزی معمولا رشته‌های طویلی از اعداد و حروف هستند و ممکن است در زمات وارد کردن آن‌ها دچار خطا شوید، آدرس‌های مربوط به کیف‌پول مقصد را به جای تایپ کردن، کپی کنید. ثانیا، همیشه قبل از فشردن کلید «ارسال»، آدرس مورد نظر را چندین مرتبه چک نمایید.

آیا ممکن است تراکنش من تایید نشده باقی بماند؟

payment-failure

زمانی ممکن است که یک تراکنش ناقص و بدون تایید باقی بماند که در یک بلاک قرار نگرفته باشد.

به طور مثال زمانی که از بیت‌کوین حرف می‌زنیم، با توجه به اینکه ممکن است انجام تراکنش در یک بلاک به مقداری زمان نیاز داشته باشد، تاخیر و عدم تایید موقتی تراکنش‌، منطقی است. البته در نظر داشته باشید که کارمزد پرداختی برای انجام تراکنش نیز یک عامل مهم محسوب می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، اولویت تراکنش شما در شبکه‌ پایین‌تر خواهد بود که در نهایت باعث می‌شود به طور بالقوه، مقدار زمان لازم برای انجام تراکنش بیشتر شود. وقتی که شبکه شلوغ شود، اینگونه مشکلات نیز بیشتر و پیچیده‌تر خواهند شد.

همیشه خطر پرداخت مضاعف از یک تراکنش تایید نشده وجود دارد، اما نگران نباشید زیرا تا زمانی که تراکنش والد شفاف‌سازی و انجام نشود، تراکنش شما نیز تایید نخواهد شد.

در این زمان تنها کاری که از دست کاربران برمی‌آید، صبر کردن است. به یاد داشته باشید که در برخی موارد نادر، ممکن است برای تایید تراکنش خود به هفته‌ها زمان نیاز داشته باشید. زمانی که مراحل مختلف تایید یک تراکنش با اختلال مواجه شود تا گیر کند، دارایی‌های رمزارزی به کیف‌پول مبدا بازگردانده می‌شود و تراکنش می‌تواند با دریافت کارمزد بیشتر جهت اطمینان از اولویت بندی مراحل بعدی، انجام شود.

اگر برچسب‌ها یا یادداشت‌های مقصد را فراموش کنم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

این امر تا حد زیادی به نوع کیف‌پول رمزارزی شما بستگی دارد. اما در برخی موارد، بدون وارد کردن این اطلاعات نیز تراکنش شما پذیرفته خواهد شد.

برچشب‌های(Tag) مقصد برای معاملاتی استفاده می‌شود که رمزارز ریپل(Ripple با نماد XRP) در آن‌ها حضور داشته باشد، در حالی که یاد‌داشت‌ها(Memo) یک رشته از اعداد و حروف هستند که برای اطمینان حاصل کردن از دریافت رمزارز استلار(Stellar با نماد XLM) توسط گیرنده‌ی صحیح، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از اطلاعات غلط و یا فراموش کردن آن‌ها لزوما باعث ایجاد فاجعه نمی‌شود. به عنوان مثال صرافی رمزارزی بایننس به شما اجازه می‌دهد زمانی که به سطح مشخصی از تایید رسیده‌اید، علاوه بر مشخصات حساب، همراه با ارائه‌ی شناسه‌ی تراکنش برچسب‌ها و یادداشت‌ها را نیز وارد نمایید. البته برای کمک به تایید و اطمینان به این درخواست، صرافی مذکور از شما می‌خواهد که یک ویدئو ارائه کنید. همچنین صرافی مذکور تاکید کرده است که پردازش کامل اینگونه درخواست‌ها ممکن است به طول بیانجامد.

صرافی‌های رمزارزی دیگر همچون DragonEx نیز روش کار مشابهی دارند و از شما می‌خواهند که علاوه بر ارائه‌ی جزئیات مربوط به تراکنش، یک ویدئو از باز کردن کیف‌پول و نشان دادن صفحه‌ای که تراکنش را انجام داده‌اید، ارائه نمایید. در همین حال، صرافی Changelly گزینه‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که اهمیت ورود این داده‌ها را در زمان انجام تراکنش، یاد‌آوری می‌کند. همچنین اعلام شده که تیم پشتیبانی صرافی در صورت وقوع چنین حوادثی به کاربران کمک خواهند کرد.

در صورت مواجه با یک بلاک از دست رفته، چطور می‌توانم رمزارزهای خود را بازیابی کنم؟

یک بلاک از دست رفته(بلاک یتیم یا Orphaned block تیز گفته می‌شود) حتی اگر معتبر و تایید شده باشد، بازهم به دلیل تاخیر زمانی در شبکه پذیرفته نمی‌شود و در نهایت ایزوله خواهد شد.

اینگونه مشکلات اغلب در بلاک‌چین بیت‌کوین رخ می‌دهد. معمولا هنگامی که دو ماینر به صورت تصادفی و همزمان یک بلاک جدید تولید نمایند، چنین مشکلاتی پدیدار می‌شود. تنها یک بلاک می‌تواند پیروز میدان باشد.‌ بنابراین، براساس اینکه کدام ماینر دارای اثبات Proof Of Work بیشتری است، برنده‌ی دریافت پاداش بلاک خواهد شد.

در برخی موارد، هکر‌ها می‌توانند در تلاش برای معکوس‌سازی یک تراکنش، اقدام به ساخت بلاک‌‌های از دست رفته کنند.

زمانی که با یک بلاک یتیم(Orphaned block) مواجه شدید، بهترین کار این است که برای بازیابی دارایی‌های رمزارزی خود صبر کنید. تراکنش شما معمولا دوباره به صف پردازش باز می‌گردد و احتمالا در بلاک بعدی گنجانده می‌شود. این رخداد شایع‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

من تراکنش خود را با یک کارمزد بسیار کم انجام داده‌ام! حالا چکار کنم؟

در اینگونه موارد، گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست.

یکی از گزینه‌های پیش روی شما این است که تا پایان پردازش تراکنش و تایید آن صبر نمایید. در برخی موارد ممکن است که شانس با شما یار باشد و تراکنش شما با یک شبکه‌ی خلوت مواجه شده و سریعا پردازش شود. در برخی موارد ممکن است که اینگونه تراکنش‌ها کلا در شبکه فراموش شده و شما مجبور شوید که برای جلوگیری از گیر کردن مجدد تراکنش با پرداخت کارمزد بالاتر دوباره اقدام کنید.

پلت‌فرم‌هایی همچون Changelly با اطلاع دادن به کاربران در رابطه با اینکه کارمزد در نظر گرفته شده برای پوشش هزینه‌های یک تراکنش بسیار پایین است، سعی می‌کنند که از اینگونه مشکلات جلوگیری به عمل آورند. این صرافی به کاربران خود اطلاع می‌دهد که حداقل میزان رمزارز قابل ارسال چقدر است و کارمزد مورد نیاز برای انجام تراکنش نیز محاسبه می‌شود. با وجود اینگونه موارد محافظتی، صرافی مذکور باز هم از کاربران می‌خواهد که قبل از انجام هرگونه تراکنش، چندین مرتبه موارد فوق را بررسی نمایند تا از سناریوهای ناخوشایند که منجر به انجام تراکنش‌های غیرقابل بازگشت یا ناموفق می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقتبخیر
    در کل مبحث ترید و ماینینگ مورد علاقه و استقبال بنده هستش
    برای همین فکر میکنم نیاز به اموزش حضوری و اجرایی دارم
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    متشکرم

    1. سلام، روز بخیر

      متاسفانه امکان آموزش حضوری وجود نداره، ولی شما با پیگیری آموزش‌های قدم به قدم سایت ما می‌تونید تسلط خودتون رو در این حوزه‌ها بالا ببرید.

دکمه بازگشت به بالا