اخبار داخلیاخبار و مقالات

علیرضا دلیری: بازار پول و سرمایه ایران به سمت فناوری بلاک‌چین هدایت می‌شود

یکی از مقامات مسئول نهاد ریاست جمهوری اخیراً اعلام کرده است که فناوری بلاک‌چین در حال رخنه در بازار پول و سرمایه‌ می‌باشد

نکات برگزیده مطلب
  • علیرضا دلیری معاون توسعه‌ی ‌مدیریت و جذب سرمایه ریاست جمهوری با حضور در آئین امضاء تفاهم‌نامه این معاونت اعلام کرد که فناوری بازار پول و سرمایه مبتنی بر تکنولوژی‌های دفتر کل توزیع‌شده و بلاک‌چین، به سرعت در حال رخنه کردن در تمامی بخش‌های خدمات فعالیتی دنیا می‌باشد. وی تاکید کرد که سرعت این فناوری‌ها از سرعت رشد تکنولوژی‌های عادی بیشتر است، چراکه می‌توانند برخی از مشکلات اساسی جامعه را حل کنند.

استفاده از بلاک‌چین در بازار سرمایه‌ی ایران

براساس گزارشات روز چهارشنبه، علیرضا دلیری معاون توسعه‌ی ‌مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با حضور در آئین امضاء تفاهم‌نامه این معاونت اعلام کرد که فناوری بازار پول و سرمایه مبتنی بر تکنولوژی‌های دفتر کل توزیع‌شده و بلاک‌چین، به سرعت در حال رخنه کردن در تمامی بخش‌های خدمات فعالیتی دنیا می‌باشد.

وی تاکید کرد که سرعت این فناوری‌ها از سرعت رشد تکنولوژی‌های عادی بیشتر است، چراکه می‌توانند برخی از مشکلات اساسی جامعه را حل کنند.

آقای دلیری با اشاره به این‌که پیش‌ از این راه‌ حل مسائل مختلف، بصورت جداگانه دنبال می‌شد و امروزه فناوری بلاک‌چین یک راه‌حل کلی برای همه آنها دارد، بیان کرد:

مهم‌ترین دغدغه در همه زمینه‌ها امنیت، شفافیت و داشتن اطلاعاتی متمرکز است. بسیاری از هزینه‌های نهادها به علت نبود اطلاعات و همچنین تخلفات ناشی از شفافیت ایجاد می‌شود. مشکلی که بازار پول و سرمایه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده، راه‌حل آن خواهد بود.

علیرضا دلیری- معاون توسعه‌ی مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی

وی با تاکید بر تلاش در جهت ایجاد فهم عمومی در این زمینه برای تمامی آحاد جامعه، افزود که «چند مسیر در این راه پیش روی ماست؛ نخست این‌که بستر فعالیت بلاک‌چین را فراهم کنیم، این مهم با تلاش نهادهای دولتی رخ می‌دهد که برای آن نگرانی نداریم، چرا که همواره در تصمیم گیری‌های دولتی به این موضوع توجه می‌شود به ‌طوری ‌که حتی به صورت هفتگی در بخش‌هایی از موضوع دستور کار در قسمت‌های تصمیم‌گیرنده‌ی دولت است».

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در ادامه گفته‌های خود اظهار داشت «افرادی هم که در این حوزه باید به فهم و اهمیت بازار پول و سرمایه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده می‌رسیدند، اهمیت آن را دریافته‌اند. از جمله آنها وزیر اقتصاد و وزیر فناوری هستند که در حال حاضر آگاه و بصورت کاملا همراه، در حال رصد این حوزه می باشند. حتی برخی فعالان نیز جلوتر از قانون قدم می‌گذارند».

بهره‌وری منفعت عمومی از بازار پول و سرمایه‌ی مبتنی بر بلاکچین

دلیری همچنین معتقد است باید در بخش‌های توسعه‌ای این فناوری تمرکز کرد. به گفته‌ی وی، بازار پول و سرمایه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده یا بلاک‌چین، امروزه تنها با رمزارزها به برخی شناسانده شده است. درحالی‌که رمزارزها تنها بخش بسیار کوچکی از این فناوری محسوب می‌شوند و باید از حوزه‌ی گسترده‌ی آن در مسیر رفاه و خدمات عمومی کشور که منفعت‌رسان است، استفاده کرد.

دلیری با ذکر مثالی، به یک شرکت بیمه‌ای اشاره کرد که برای استفاده از بستر بلاک‌چین اعلام آمادگی کرده است، چراکه با استفاده از این فناوری، تخلفات حدود 40 درصد کاهش پیدا می‌کند و این امر می‌تواند نجات دهنده‌ی یک شرکت بیمه‌ای باشد.

شتابدهی بازار پول و سرمایه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده در کشور

معاون توسعه‌ی سرمایه و مدیریت معاونت علمی، امضاء تفاهم‌نامه بین این حوزه و شتاب‌دهنده ققنوس را گامی در جهت شتابدهی بازار پول دانست و اعلام کرد که:

در نظر داریم اتاق فکری شویم تا زیرساخت بستر بلاک‌چین فراهم ‌شده و نمونه‌ی اولیه آن را اجرایی کنیم. ظرفیت‌های این حوزه در کشور قابل‌توجه است؛ پس این شتاب‌دهنده را در مسیر مشخصی قرار می‌دهیم تا در نخستین فرصت، یک نمونه در حوزه بلاک‌چین راه‌اندازی کنیم. علیرضا دلیری

آقای دلیری راه‌اندازی یک نمونه‌ی اولیه برای آشنایی مشکلات این عرصه و نیز آشنایی دست‌اندرکاران با بازار پول و سرمایه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده را بسیار مهم دانست و افزود «نیاز نیست حتماً نمونه اولیه‌ نسخه کاملی باشد. می‌توان نمونه اولیه را راه‌اندازی کرد و به‌مرور با آگاهی‌های تازه‌ای که به‌دست می‌آوریم آن را توسعه دهیم».

وی زمینه‌های همکاری معاونت در این تفاهم‌نامه را «ایجاد ساختار و همراهی دولتی و همچنین هماهنگی با سایر مجموعه‌ها و سازمان‌ها عنوان کرد و گفت:

 ممکن است برخی نهادها مانند نهادهای پولی و مالی کشور از ورود به عرصه‌ی بازار پول و سرمایه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده، واهمه داشته باشند؛ اما ما با حضور خود تلاش داریم دل گرمی‌ای برای این بخش‌ها باشیم ضمن این که در مواقع لزوم بخش خصوصی را با این شتاب‌دهنده ارتباط خواهیم داد. علیرضا دلیری

گفته‌های آقای علیرضا دلیری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا بازار پول و سرمایه‌ی ایران برای حرکت به سمت فناوری بلاک‌چین آماده شده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Irna

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا