اخبار و مقالاتمقاله

آمازون شرایط دشواری را در پیش دارد

سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ می‌تواند بدترین عملکرد از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تاکنون برای این شرکت باشد

نکات برگزیده مطلب
  • هم اکنون آمازون(Amazon) پس از اپل(Apple)، مایکروسافت(Microsoft) و گوگل(Google)، چهارمین شرکت بزرگ جهان است. اما این شرکت در حال سپری کردن دوران سختی است. اعمال محدودیت‌های جدید دولت هند و بازار نزولی سهام عملکرد این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است. قیمت سهام آمازون در سه ماهه‌ی چهارم با کاهش شدید ارزش مواجه بوده است.

تنها سه ماه پیش، در آغاز سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری، آمازون 1 تریلیون دلار(هزار میلیارد دلار) ارزش داشت. هم‌اکنون این شرکت 680 میلیارد دلار ارزش دارد که 320 میلیارد دلار از سقف خود در سه‌ماهه‌ی چهارم، کمتر است.

این شرکت با از دست دادن 32 درصد از ارزش خود در سه‌ماهه‌ی آخر سال 2018، بدترین عملکرد را از زمان بحران مالی در ده سال گذشته تاکنون داشته است.

Amazon Stock Price
قیمت سهام آمازون

عوامل تغییرات قیمت سهام شرکت آمازون

کاهش ارزش سهام تنها برای آمازون رخ نداده است. شاخص کل سهام بازار ایالات متحده‌ی آمریکا وارد روند نزولی شده است و شرکت‌های بزرگی همانند اپل، فیسبوک و مایکروسافت به‌طور متوسط بیش از 30 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

به عنوان مثال شرکت اپل که پس از مایکروسافت همچنان سومین شرکت بزرگ در بازار سهام آمریکا است، از 3 اکتبر تاکنون 35 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اما در طی چند هفته‌ی گذشته، آمازون سعی می‌کند انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده سازد. نرخ رشد بخش محاسبات ابری این شرکت، کمتر از حد انتظار بوده و با وجود فروش بالای محصولات در طی کریسمس، سود کلی شرکت، انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده نکرده است.

Amazon Company

کشور هند که یک بازار کلیدی برای کسب و کار الکترونیکی شرکت آمازون محسوب می‌شود نیز ممکن است با وضع موانع قانون‌گذاری فروش محصولاتی خاصی همانند گوشی‌های موبایل در بازار‌های این کشور توسط آمازون را ممنوع کند. این شرکت با هزینه‌‌کرد میلیاردها دلار و کسب مالکیت زنجیره‌ی سوپرمارکت حضور خود را در هند سازمان‌دهی می‌کند.

قانون جدیدی که توسط دولت هند منتشر گردیده، اعلام می‌کند: «کسب و کار‌های بازار الکترونیکی نباید به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر قیمت فروش کالا و یا خدمات تاثیر بگذارند و باید شرایط فعالیت را اجرا نمایند.»

این قانون برای کمک به کسب و کار‌های درون این کشور و کاهش قدرت نفوذ و اثر گذاری شرکت‌های خارجی بر بازار این کشور اتخاذ شده است.

کونال بال(Kunal Bahl)، مدیر عامل Snapdeal با خوش‍بینی اظهار داشت که محدودیت‌ها موجب ایجاد رقابت بیشتر خواهد شد و یا حتی زمینه را برای حضور تمامی بازرگان‌های مهیا می‌سازد. وی گفت:

«بازار جایگاه حضور فروشندگان واقعی و مستقل است. این تغییرات تمامی فروشندگان را قادر می‌سازد در این حوزه نقش خود را ایفا کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا تسلط تجارت الکترونیک را مهار کنند.»

اعمال محدودیت‌های جدید برای آمازون و حتی وال‌مارت(Walmart) که 16 میلیارد دلار برای خرید Flipkart(رقیب آمازون در تجارت الکترونیک هند) هزینه کرده‌اند، موجب کاهش شدید قیمت سهام این شرکت شده است.

در حالی که ارتباط میان شاخص سهام آمازون و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی با بازار رمزارزها، بررسی گردید. می‌توان وقوع رکود را در هر دو بازار مشاهده نمود. شرکت آمازون اخیرا فعالیت‌های خود را در حوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها افزایش داده است.

کلید بازیابی ارزش سهام آمازون

آمازون نیز همانند دیگر سهام‌های حوزه‌ی تکنولوژی در بورس ایالات متحده آمریکا و در چند ماه گذشته کاهش سریع قیمت را تجربه نمود، با این وجود سرمایه‌گذاران همچنان انتظار دارند روند نزولی برای سه ماهه‌ی اول 2018 ادامه یافته و قیمت سهام آمازون کاهش بیشتری را تجربه کند.

کلید بازیابی برای آمازون و دیگر شرکت‌های بزرگ، تمرکز بر روی برآورده ساختن انتظارات سرمایه‌گذاران از طریق اولویت‌دهی به منابع درآمد اصلی خود است.

نظر شما در ارتباط با کاهش ارزش سهام شرکت آمازون و ارتباط آن با بازار رمزارزی چیست؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
منبع
CCN
دکمه بازگشت به بالا