اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

حالت حریم خصوصی به کلاینت MetaMask افزوده شد

این ویژگی برای جلوگیری از دسترسی بدون اجازه‌ی وب‌سایت‌ها به اطلاعات خصوصی کاربران اضافه شده است

نکات برگزیده مطلب
  • استارت‌آپ MetaMask اخیرا اعلام کرده است که یک ویژگی جدید با نام Privacy Mode(حالت حریم خصوصی) به کلاینت خود اضافه کرده است تا به وسیله آن دسترسی بدون مجوز به داده‌ها و اطلاعات خصوصی کاربران را غیرممکن سازد.

 

MetaMask به عنوان استارت‌آپی که یکی از مشهور‌ترین کلاینت‌های اتریوم را توسعه‌ داده است، اخیرا اعلام کرده که به زودی مجموعه‌ی جدیدی از ویژگی‌ها با هدف بهبود تجربه‌ی مصرف کننده و تقویت سطح پذیرش دارایی‌های رمزارزی، ارائه خواهند شد.

حالت خصوصی افزوده شد

زمانی که اتریوم در نخسین‌ روز‌های فعالیت خود قرار داشت، و شبکه‌ی آن‌ نیز در اواسط مرحله‌ی «مرزی» بود، بسیاری از کاربران در زمینه‌ی برقراری ارتباط با قرارداد‌های هوشمند و نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز(dApp) با مشکلاتی روبرو بودند، مشکلاتی که بسیار ساده بودند اما راه‌حل آن‌ها بسیار پیچیده بود. در حال حاضر گرچه حضور نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین مذکور از بین نرفته است(زیاد دور از ذهن نیست)، تعدادی از نوآوران این اکوسیستم بلاک‌چینی در حال ظهور توانسته‌اند راهکارهایی جهت حل مشکلات مرتبط با مصرف‌کنندگان توسعه دهند.

یکی از راه‌حل‌هایی که برای مشکلات فوق‌الذکر ارائه شد، توسط MetaMask ساخته شده است. MetaMask یک کمپانی رمزارزی است که توسط ConsenSys پشتیبانی شده و در آن زمان یک کلاینت اتریوم با نام خودش منتشر کرده است. این کلاینت یکی از اولین نرم‌افزار‌های کاربردی است که صرفا برای اکوسیستم اتریوم ساخته شده و علاوه‌ بر تسهیل تعامل کاربران با کامپیوتر جهانی، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ارسال، دریافت و ذخیره‌ی اتر انجام دهند.

با اینکه MetaMask در حال حاضر به عنوان یک افزونه برای مرورگر‌های Google Chrome، Opera و Firefox توانسته تعداد زیادی کاربر را به خود جذب کند، اما می‌توان گفت که این قطعه‌ی نرم‌افزاری بدون نقص هم نبوده است.

در حال حاضر می‌توان با نوشتن چند خط کد ساخته شده در جاوا اسکریپت، MetaMask به هر وب‌سایتی که به اتریوم وابسته است اجازه می‌دهد تا اطلاعات کاربران از جمله آدرس‌های خاص و میزان دارایی اتر آن‌ها را بدون هشدار قبلی بدست آورد. طبق گفته‌های آقای بابی درسر(Bobby Dresser) به عنوان شخصی که با دپارتمان محصولات و فعالیت‌های MetaMask همکاری داشته، «زمانی که حرف از حریم خصوصی کاربران باشد، چنین رفتاری بی‌عیب محسوب نمی‌شود».

اگرچه این مورد یک مشکل اساسی در نرم‌افزار‌ها و وب‌سایت‌های متمرکز روی اتریوم همانند Augur محسوب نمی‌شود، اما افراد خرابکار نیز می‌توانند از این داده‌های بدست آمده برای کلاهبرداری‌هایی نظیر «اثر انگشت، پیشینگ و ترک(Track)» بر علیه کاربران استفاده کنند، کاربران ساده‌ای که برای چنین حملاتی آمادگی‌های لازم را نداشته‌اند.

اما اکنون، همانطور که در یک پست وبلاگی توسط آقای درسر در روز ۵ام نوامبر اعلام شده است، کاربران MetaMask با گزینه‌ی جدیدی با نام حالت خصوصی یا privacy mode روبرو می‌شوند که در صورت فعال نمودن آن، وب‌سایت‌ها را مجبور می‌کند که قبل از دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران از آن‌ها اجازه بگیرند.

شاید این مورد یک بهینه‌سازی نامربوط محسوب می‌شود، اما بسیاری از کاربران آن را به چشم یک حرکت امیدوار کننده در جهت رسیدن به آگاهی حریم خصوصی در فضای رمزارزی می‌بینند. جیمسون لون(Jameson Lopp) یکی از نوآوران قدیمی بیت‌کوین، در این «عصر نظارت» از معدود افرادی است که در خط مقدم برای حریم خصوصی و امنیت، مخصوصا برای مواردی که به صنعت رمزارزی مربوط است مبارزه می‌کند. گرچه ممکن است او یکی از حامیات برجسته‌ی اتریوم نباشد اما زمانی که حرف از حریم خصوصی در میان باشد، مراقبت‌ها و رسیدگی‌های او نسبت به این صنعت نوظهور قابل توجه است و نباید نادیده گرفته شوند؛ مواردی که می‌توان از آن‌ها علیه افراد بد، کاربران مخرب و غیره استفاده نمود.

MetaMask به ۱/۳ میلیون دانلود رسیده است

همانطور که قبلا گزارش شده است، MetaMask اخیرا توانسته از نقطه عطفی جدید خود عبور کند و به رقم قابل توجه‌ی ۱/۳ میلیون دانلود برسد. این خبر توسط یکی از بروزرسانی‌های این استارت‌آپ اعلام شد و نشان داد که حوزه‌ی نفوذ اتریوم حتی در میان شرایط نزولی بازار و رسیدن به پایین‌ترین سطح قیمت، همچنان در حال افزایش است.

با این حال به رغم رسیدن به این رقم خیره کننده، باز هم تشنگی ۱۸ کارمند تمام وقت MetaMask هنوز پایان نیافته و آن‌ها به دنبال دستیابی به اهداف بسیار بزرگ‌تر هستند.

به تازگی در گردهمایی Devcon4 که به نوعی المپیک اتریوم محسوب می‌شود، نماینده‌ی MetaMask نشان داد که این شرکت در حال آماده شده برای راه‌اندازی یک نرم‌افزار تلفن‌همراه است. MetaMask امیدوار است که این کلاینت جدید بتواند  شکاف روبه رشد نرم‌افزار‌های رمزارزی مبتنی بر تلفن‌همراه هوشمند، بخصوص مشکلات در زمینه نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز و قرارداد‌های هوشمند را از بین ببرد.

نظر شما در رابطه با این ویژگی جدید چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
NewsBTC

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا