اخبار و مقالات

واکنش نهاد‌های قانونی ژاپن نسبت به هک شدن صرافی Zaif

آژانس سرویس مالی ژاپن(FSA) با بازرسی فوری و هشدار به دیگر صرافی‌ها واکنش نشان داد

نکات برگزیده مطلب
  • پس از هک شدن Zaif یکی از صرافی‌های تحت نظارت قانون در ژاپن، نهاد تنظیم قوانین مالی در این کشور با بازرسی فوری از صرافی و بررسی دیگر صرافی‌ها، به سرعت واکنش نشان داد. وزیر دارایی تارو آسو(Taro Aso)، نیز برای موقعیت پیش آمده مصاحبه‌ای کرد، بعلاوه، اتحادیه‌ی صرافی‌های ارز‌های دیجیتالی در این کشور از تمامی صرافی‌ها درخواست کرد سیستم‌های خود را بازرسی نمایند.

FSA و آغاز بازرسی اضطراری

آژانس خدمات مالی(FSA)، نهاد اصلی قانون‌گذاری مالی در ژاپن به هک شدن Zaif که یکی از صرافی‌های تحت نظارت قانون در این کشور است واکنش نشان داده است. تنها 16 صرافی ژاپنی در FSA ثبت شده‌اند.

روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته 20 سپتامبر، Zaif اعلام کرد که در 14 سپتامبر هک شده است اما 17 سپتامبر متوجه این اتفاق شده‌اند. این صرافی ادعا می‌کند که در این اتفاق، حداقل 5966 بیت‌کوین دزدیده شده و کل خسارت وارده را 6.7 میلیارد ین تخمین می‌زند(تقریبا 60 میلیون دلار آمریکا). همچنین معتقد است که غیر از بیت‌کوین مقداری بیت‌کوین کش(BCH) و موناکوین(MONA) نیز به سرقت رفته است.

رسانه‌های ژاپنی گزارش کردند که در پی اعلام Zaif، FSA به سرعت بازرسی از این صرافی را آغاز کرد. Mainichi Shimbun گزارش کرد:

FSA در همان روز به منظور تایید شرایط، بازرسی از این شرکت را در اوساکای ژاپن آغاز کرد…ما سیستم مدیریت دارایی‌های (این صرافی) را به دقت بازرسی خواهیم کرد. Mainichi Shimbun report

این خبرگزاری اضافه کرد: «آژانس خدمات مالی در همان روز، یک سیستم نظر‌سنجی در مورد چگونگی مدیریت دارایی‌ها در تمامی صرافی‌های ارزهای مجازی برای مشتریان راه‌اندازی نمود.»

این نهاد همچنان با عواقب پس از هک شدن Coincheck در ماه ژانویه که در آن هکر‌ها 58 میلیارد ین (تقریبا معادل 534 میلیون دلار) رمزارز را سرقت کردند، دست و پنجه نرم می‌کند. این آژانس پس از این اتفاق، اقدامات نظارتی بر صرافی‌های رمزارزی شامل بازرسی‌ از صرافی‌ها را افزایش داده است. نتیجه‌ی بازرسی از 23 صرافی رمزارزی در ماه گذشته، مشکلات زیادی را آشکار کرده بود.

معاون نخست وزیر و وزیر مالی کشور ژاپن(تارو آسو)، در یک نشست خبری پس از جلسه‌ی کابینه در 21 سپتامبر گفت:

سرقت 6.7 میلیارد ین ارز دیجیتالی ناشی از دسترسی غیر مجاز به صرافی رمزارزی شرکت Tech Bureau بسیار تاسف انگیز است. مشکلی در سیستم (آن) و حکومت وجود دارد…ما شرایط را بررسی کرده و اقدامات لازم را برای حفاظت از کاربران اتخاذ خواهیم کرد. Taro Aso

دستور‌العمل سوم بهبود کسب و کار

روییتر پس از خبر هک شدن Zaif گزارش کرد که FSA در نظر دارد دستور‌العمل سوم بهبود کسب و کار را به شرکت اوپراتور Zaif یعنی Tech Bureau صادر کند. این شرکت در گذشته دو دستورالعمل بهبود کسب و کار را در ماه‌های مارچ و ژوئن دریافت کرده بود. با این وجود این خبرگزاری اعلام کرد:

حتی با وجود تکرار فرامین اداری، تقویت سیستم کنترل داخلی (صرافی‌ها) اتفاق نیافتاده است Reuter

روزنامه‌ی سنکی شینبون(Sankei Shimbun) از یک بازرس نقل کرد: «من به شدت نگران امنیت Zaif هستم» او اشاره کرده بود که «اتفاقی که برای Coincheck افتاد، می‌تواند تکرار گردد.»

واکنش اتحادیه‌ی قانون‌گذاری صرافی‌ها

اتحادیه‌ی صرافی‌های ارزهای دیجیتالی ژاپن(Jvcea)، نیز بیانیه‌ای را در مورد هک Zaif منتشر کرده است. این اتحادیه قوانین صرافی‌ها را تنظیم می‌کند و 16 عضو دارد که Tech Bureau را نیز شامل می‌شود.

تایزن اوکویاما(Taizen Okuyama) رئیس این اتحادیه 20 سپتامبر اعلام کرد: «اگر چه این وضعیت همچنان ناشناخته است، اتحادیه‌ی ما از این شرکت می‌خواد اقدامات لازم را برای حفاظت از کاربران همانند حفاظت از امول کاربران و انتشار سریع اطلاعات را انجام دهد. او اضافه کرد:

همچنین، برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، اتحادیه از تمامی اعضا درخواست کرده تا بازرسی‌های فوری از سیستم‌های مدیریت ارزهای دیجیتالیشان انجام دهند. Taizen Okuyama

بازرسی داخلی صرافی‌ها

پس از انتشار خبر هک شدن Zaif، تعدادی از صرافی‌های رمزارزی در ژاپن اطلاعیه‌هایی را در ارتباط با سیستم‌های خود منتشر کردند.

Bitflyer ادعا می‌کند «با توجه به سرقت اخیر از شرکت Tech Bureau، ما بازرسی فوری از سیستم مدیریت دارایی‌های خود انجام دادیم و هیچ نشانه‌ای از وجود فعالیت غیر مجاز کشف نکردیم.» بزرگترین صرافی رمزارزی با توجه به حجم معاملات در ژاپن از زمان دریافت دستورالعمل بهبود کسب و کار از FSA در ماه ژوئن، پذیرش مشتریان جدید را متوقف کرده است.

GMO Coin که یک شرکت زیرمجموعه‌ی غول اینترنتی ژاپنی GMO است، در پاسخ به سوالات مشتریان در زمینه‌ی احتمال سرقت از پلتفرم این شرکت، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد. این صرافی نوشت:

ما موجودی مشتریان و  موجودی ارزهای مجازی که توسط شرکت در هر روز کاری نگهداری می‌شود را بررسی کردیم، همچنین امکان سرقت و نشتی در فرآیند نگهداری و ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتالی مشتریان و شرکت را نیز به طور جداگانه بررسی کردیم. ما تایید می‌کنیم که تاکنون هیچ مشکلی در نتایج وجود ندارد. GMO Coin

صرافی رمزارزی دیگری به نام Bitpoint به مشتریان خود اعلام کرد که «بازرسی‌های فوری را از سیستم خود انجام داده و تایید کرده است که هیچ‌گونه خروج غیر قانونی ارز دیجیتالی ثبت نشده است در نتیجه هیچ مشکلی در تدابیر امنیتی این شرکت آشکار نشده است.»

شما در مورد واکنش مراجع قانونی ژاپن نسبت به هک شدن صرافی Zaif چگونه فکر می‌کنید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoin.com
دکمه بازگشت به بالا