اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سازنده‌ی BitTorrent: بیت‌کوین به محیط زیست آسیب می‌رساند

برام کوهن قصد ارائه یک رمزارز دوستدار محیط زیست برای رقابت با بیت‌کوین را دارد

نکات برگزیده مطلب
  • برام کوهن طراح و سازنده‌ی پلت‌فرم BitTorrent در جدید‌ترین گفته‌های خود اعلام نموده که ماینینگ بیت‌کوین به محیط زیست آسیب‌های جبران ناپذیری اعمال می‌کند و او قصد دارد تا یک رمزارز دوستدار محیط زیست به نام Chia برای رقابت با بیت‌کوین عرضه نماید.

آقای برام کوهن(Bram Cohen) طراح پروتکل BitTorrent در جدید‌ترین مصاحبه‌ی خود اعلام کرده که قصد دارد رمزارز اختصاصی خودش را به عنوان یک رقیب برای بیت‌کوین ولی با ویژگی‌های بسیار بهتر، بسازد و آن‌ را در سال ۲۰۱۹ منتشر کند. او همچنین اعلام کرده است که این رمزارز Chia نام خواهد داشت و یک رمزارزی سازگار با محیط زیست خواهد بود.

آقای کوهن در ماه نوامبر ۲۰۱۷ زمانی که شبکه Chia راه‌اندازی شد، اعلام کرده بود که قصد دارد رمزارز خود را بسازد. این شبکه یک بلاک‌چین خواهد ساخت که به صورت بهینه از اثبات زمان و فضای خالی(proofs of space and time) استفاده می‌کند؛ در این بلاک‌چین، ماینر‌ها فضای استفاده نشده در دیسک‌های خود را به شبکه ارائه می‌دهند. این فرایند کاملا بر خلاف اثبات proof of work بیت‌کوین است که در آن مقدار زیادی انرژی و برق جهت استخراج رمزارز استفاده می‌شود.

طبق گفته‌های آقای کوهن، اصلی‌ترین مشکل شبکه‌ای بیت‌کوین، اثرات زیست محیطی و بی‌ثباتی است، مواردی که به دلیل دسترسی برخی ماینر‌ها به برق ارزان قیمت ناشی می‌شود. وی درگفته‌های خود توضیح داد:

هرکسی که در این سیستم اقدام به خرید فضای ذخیره‌سازی جهت بدست‌ آوردن رمزارز کند، بر خلاف ماینر‌های بیت‌کوین، تاثیر زیادی بر جهان و محیط زیست نخواهد داشت. Bram Cohen

او توضیح داد که چطور رمزارز ساخته شده توسط او، از بیت‌کوین متمایز خواهد بود. طبق گفته‌های آقای کوهن، مشکل محیط زیستی بیت‌کوین در روشی که ساتوشی ناکاموتور امنیت تراکنش‌های دیجیتال را طراحی کرده، ریشه دارد؛‌ به عبارتی تمام مشکلات از جایی شروع می‌شود که سیستم برای راه‌اندازی نرم‌افزارهای ماینینگ و مسابقه جهت حل پازل‌های رمزنگاری و برنده شدن پاداش یا رسیدن به یک بیت‌کوین جدید، مردم را ترغیب می‌کند.

آقای کوهن فرایند ماینینگ خود را نوعی «Farming یا رزاعت» نامیده است. در این روش همانند بیت‌کوین، افراد شرکت کننده یا ماینر‌ها باید برای رسیدن به پاداش و رمزارز Chia، باید در یک مسابقاتی که تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند، با یکدیگر رقابت کنند؛ اما چیزی که باعث افزایش شانس پیروزی در این روش می‌شود، «میزان دیسک و فضای خالی ذخیره‌سازی است، نه راه‌اندازی سخت‌افزار‌های قدرتمندی که مصرف انرژی و برق بسیار بالایی دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که آقای کوهن به آن پرداخت، این بود که Chia برپایه‌ی یک دفترکل توزیع شده و غیرقابل تغییر «تراکنش‌های گذشته» ساخته خواهد شد، که این امر اجازه می‌دهد تا از افزونه‌های سفارشی نیز پشتبانی شود. این افزونه‌ها می‌توانند مواردی همچون خودکار سازی قرارداد‌ها، نگه‌داری دارایی در حساب‌های سپرده، و یا اجرای ویژگی‌های دیگری همچون بازپرداخت، که در شبکه‌ی بیت‌کوین وجود ندارد را ممکن سازد.

آقای کوهن در رابطه با این موضوع عنوان کرد:

ایده‌ی کار این است که Chia اولین رمزارز مبتنی بر تکنولوژی ما باشد. یک رقیب برای بیت‌کوین که حتی بهتر عمل می‌کند. Bram Cohen

رمزارز Chia بر پایه‌ی دو پروتکل رمزنگاری جدید خواهد بود، یکی از این پروتکل‌ها میزان فضای ذخیره‌سازی رایانه را بررسی می‌کند و دیگری زمانی که میزان پاداش برای هر فارمر(ماینر) تعیین می‌شود، از آن در مقابل تقلب و کلاه‌برداری محافظت می‌کند.

روز چهارشنبه Chia یک رقابت برگزار کرد که در آن از ماینر‌ها دعوت شده بود دو ویژگی مهم فارمینگ Chia، یعنی سرعت و امنیت رمزنگاری شبکه‌ی آن را بررسی کنند. برنده‌ی این رقابت جایزه‌ای معادل ۱۰۰هزار دلار بیت‌کوین دریافت خواهند کرد، زیرا Chia هنوز رمزارز خود را راه‌اندازی نکرده است.

آقای کوهن اعلام کرده است که راه‌اندازی این رمزارز جدید باعث جذب نهاد‌های مالی می‌شود، زیرا «انعطاف‌پذیری این رمزارز بسیار بیشتر از بیت‌کوین است».

لازم به ذکر است که آقای کوهن برای جمع‌آوری سرمایه‌ی مورد نیاز جهت راه‌اندازی رمزارز خود، قصد ارائه‌ی ICO ندارد. در عوض او می‌خواهد تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ یک ارئه‌ی اولیه عمومی یا IPO عرضه کند. این کمپانی سهام IPO خود را در یک بورس سهام عمومی کوچک توزیع خواهد کرد و با کمک به ساخت یک سیستم برای استفاده از رمزارزها در عملکرد‌هایی مانند نقل و انتقالات بین‌المللی، از بانک‌های مختلف نیز سرمایه دریافت می‌کند.

دیدگاه آقای کوهن بسیار شبیه به کمپانی ریپل می‌باشد. یکی از محصولات کمپانی ریپل با نام xRapid نیز برای تسهیل تراکنش‌های برون مرزی، در فعالیت‌های بانک‌های سنتی ادغام می‌شود.

نظر شما در رابطه با گفته‌های آقای کوهن چیست؟ آیا رمزارزهای جدید می‌توانند جایگزین بیت‌کوین شوند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
IBTimes

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا