اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ماینر‌ها در حال فروش ریگ‌های خود هستند

با از دست رفتن رویای ماینرها، ریگ‌های ماینینگ دست دوم زیادی به حراج گذاشته شده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • افزایش قیمت رمزارزها در تابستان 2017 موجب افزایش قیمت کارت‌های گرافیک با کارایی بالا شد. کارت‌های گرافیکی محبوب با هش‌ریت بالا همانند کیک خوشمزه‌ای در میان جمعیت به سرعت ربوده می‌شد. گیمرها، دانشمندان محقق و غیره با افزایش قیمت کارت‌های گرافیکی پرچمدار در اثر هیجان فزاینده‌ی رمزارزها تحت تاثیر قرار گرفتند. هم‌اکنون، پس از یکسال همان کارت‌های گرافیکی را می‌توان با قیمت‌های معقولی خریداری نمود.

از مشخصات قدرتمند تا سخت‌افزار منسوخ شده

در تابستان سال 2017 کارت Geforce 1070 دومین کارت گرافیکی Nvidia از نظر قدرت پردازش در آن زمان با قیمت 450 دلار فروخته می‌شد. تنها یک مشکل وجود داشت: هیچ کسی نمیتوانست حتی یک عدد را خریداری کند. در فروشگاه‌های کامپیوتری سراسر جهان، قفسه‌هایی که گیمرها برای به‌روز‌رسانی کارت‌های گرافیکی خود به آن‌ها مراجعه می‌کردند خالی بود. دلیل آن انفجار صنعت ماینینگ(Mining) رمزارزها عنوان می‌شد و نظیر آن هرگز در گذشته مشاهده نشده بود ماینر‌های رمزارزها(Cryptocurrency) فروشگاه‌ها را خالی کرده و تمام قطعاتی که عمده فروشان در دست داشتند را خریداری نمودند.

در حالی که فروشگاه‌های کامپیوتری در بسیاری از کشور‌ها از گرافیک‌های پر طرفداری همانند 1070 و Radeon 570 خالی بودند، در بازار ثانویه همچنان با قیمت بالایی قابل خریداری بودند. از اواخر تابستان 2017 تا ابتدای سال 2018 زمانی که هیجان رمزارزها در ماکزیمم مقدار خود قرار داشت، کارت‌های گرافیکی همانند 1070 که 400 دلار قیمت داشت، در بازار ثانویه 800 دلار و یا بیشتر خرید و فروش می‌شد. در همین حال صدای اعتراض گیمر‌ها همه جا را فرا گرفت ماینر‌ها گرافیک‌های تازه خریداری شده را اورکلاک کرده حجم بالایی از اعداد را برای بدست آوردن آلت‌کوین‌ها پردازش می‌کردند. بیت‌کوین(BTC) تنها توسط اسیک‌ها قابل ماین بوده و اتریوم(ETH) نیز همین راه را برای کارت‌های گرافیکی در پیش گرفته بود اما سکه‌های کوچکتر همانند سیا، مونرو و زی‌کش و همینطور صدها سکه‌ی با ارزش بازار کم نیز همچنان قابل قبول ظاهر شده بودند.

هم اکنون، پس از گذشت یک‌سال از تابستان داغ رمزارزها، ارزش تمام رمزارز‌های بزرگ کاهش یافته است، در حالی که هش‌ریت شبکه‌های رمزارزها در این مدت افزایش نیز داشته است. با در نظر گرفتن این شرایط، بیت‌کوین، اتریوم و بقیه شاید باید قیمت بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشند، اما افزایش انفجاری هش‌ریت در شبکه‌ی آن‌ها در این مدت زمان به این معنی است که ماینینگ با کارت‌های گرافیکی هم اکنون به سختی سود آور است، این موضوع باعث شده است عرضه‌ی کارت‌های گرافیکی برای نخستین بار در بازار ثانویه بیشتر از تقاضا باشد. هم اکنون گیمر‌ها، محققان داده‌ها و دانشمندان، گرافیک‌های ارزان قیمت ماینرهایی که رویای خود را از بین رفته تلقی می‌کنند را با قیمتی پایین به‌دست می‌آوردند.

چه کسانی آن‌ها را خریداری می‌کنند

با بررسی Craigslist و Gumtree که دو وب سایت بزرگ نیازمندی‌ها در انگلیس و آمریکا می‌باشند مشخص می‌شود که هم اکنون انواع مختلفی از ریگ‌های ماینینگ را می‌توان با قیمت مناسبی به‌دست آورد. بسیاری از آن‌ها کمتر از شش ماه کار کرده‌اند، این موضوع نشان می‎‌دهد که صاحبان اصلی آن‌ها پیش از فروش این ریگ‌های ماینینگ حتی سودی از آن‌ها کسب نکرده‌اند. برای مثال یک فروشنده برای 16 کارت گرافیک 1080 قیمت 3950 دلار یا 246 دلار برای هر کارت گرافیکی را پیشنهاد کرده است. فروشنده ادعا می‌کند بیش از 4 هزار دلار برای آن‌ها پرداخت کرده است اما بیشتر این هزینه با اجرای عملیات ماینینگ به او برگشته است.

در همان منطقه، شخصی تعدادی کارت 1070  و 1080 را در قیمت 375 دلار و 425 دلار برای هر کارت گرافیکی برای فروش پیشنهاد داده است. او توضیح می‌دهد «از آنجایی که من تعداد زیادی ریگ ماینینگ دارم و هزینه‌ی الکتریسیته برای پله‌ی سوم تعرفه‌ی الکتریسیته (مشترکین پر مصرف) 45 سنت برای توان مصرفی است، بنابراین بخش زیادی از درآمد صرف پوشش هزینه‌ی الکتریسیته می‌شود این موضوع باعث شد تصمیم بگیرم تعدادی از آن‌ها را بفروشم. در وب سایت نیازمندی‌های کشور انگلیس: Gumtree در حال حاظر 42 ریگ ماینینگ برای فروش قرار داده شده است. در بین آگهی‌ها می‌توان ریگ 7 کارت گرافیگ RX480 که گفته شده «آن را برای یک دوست در نیمه‌ی اول سال 2017 ساخته و دیگر به آن نیازی ندارد». همچنین آگهی ریگ 8 کارت گرافیک 1070 با قیمت تقریبی 4500 دلار نیز مشاهده می‌گردد.

پس از مدت‌ها، فروش کارت‌های گرافیکی دست دوم در قیمت پایین نشان می‌دهد که هم اکنون هیجان ماینینگ رمزارزها به پایان رسیده است. در حالی که هش‌ریت همانند قیمت بازار می‌تواند سقوط کند، بعید است که شرایط به شکلی تغییر کند که مجددا سُلو ماینینگ(Solo mine) با تعدادی کارت گرافیک سود‌آوری داشته باشد. با حرکت ماینینگ به سمت مناطق با شرایط آب و هوایی سردتر و دارای انرژی ارزان و از مکان‌های مسکونی به مزارع هدفمند، دوران ماینینگ آماتور به پایان رسیده است. با وجود کاهش سودآوری سُلو ماینینگ با کارت‌های گرافیکی، کمبود فضا دلیل دیگری است که فروشندگان ریگ‌های ماینینگ دست دوم(Second Hand Rigs) دائما از آن استفاده می‌کنند.

متوسط قیمت GTX1070 در 18 ماه گذشته

تغییر موضع که در آگهی‌های کوچک فروش ریگ‌های ماینینگ قابل مشاهده است(و وجود یک حرکت قریب الوقوع و یا یافتن یک نامزد جدید در این حوزه را مشخص می‌کند)، نشان دهنده‌ی آب سردی است که بر دستان ماینر‌ها ریخته شده است. برای مثال زمانی که در گروه موسیقی محبوبتان پذیرش نشدید و در پی آن گیتارتان را می‌فروشید، فروش ریگ ماینینگ می‌تواند این واقعیت را تصدیق کند که رویای رمزارزها بدون این‌که شما را پولدار کند، به پایان خود رسیده است.

آیا فکر می‌کنید دوران سُلو ‌ماینینگ با کارت‌های گرافیکی به پایان رسیده است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoin.com
دکمه بازگشت به بالا