اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

وضعیت ICOهایی که سلبریتی‌ها طرفدار آن‌ها بوده‌اند چگونه است؟

بررسی وضعیت ICOهایی که از مشاهیر برای امر تبلیغات خود استفاده کرده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • در طول سال‌های گذشته ما شاهد افزایش محبوبیت ICOها به عنوان ابزاری برای جمع‌آوری سرمایه در فضای مجازی بوده‌ایم. برای پیشی گرفتن از رقبا برخی از ICOها از سلبریتی‌ها برای اقدامات تبلیغاتی خود در این زمینه استفاده کرده‌اند. در این مقاله نگاهی به پروژه‌های مشهور و برجسته‌ی تایید شده توسط افراد مشهور خواهیم داشت.

از سلبریتی تا مُبلغ رمزنگاری

فلوید میودر(Floyd Mayweather) جزء یکی از اولین سلبریتی‌ها بود که اقدام به تبلیغ یک ICO نمود. در جولای سال ۲۰۱۷ او یک پست اینستاگرامی را برای تبلیغ Stox.com که یک پلت‌فرم پیش‌بینی بازار است، منتشر کرد و باعث افزایش ۳۰ میلیون دلاری در ارزش این پلت‌فرم شد.

پست توییتری Floyd Mayweather

هرچند که این ICO تنها مورد موفقی است که تا کنون توسط یک سلبریتی از آن حمایت شده بود. پس از آن ماجرا وی به خودش لغب Floyd “Crypto” Mayweather را داد و از دو ICO دیگر یعنی Hubii و Centra حمایت کرد. Centra پس از مدتی توسط SEC به کلاه‌برداری متهم شد و Hubii نیز نتوانست به هدف مالی مورد نیاز خود دستیابد.

یکی دیگر از ICOهایی که با وجود حمایت یک سلبریتی با شکست مواجه شد، LydianCoin بود که به عنوان یک پلت‌فرم قصد داشت تکنولوژی بلاک‌چین را با بازاریابی دیجیتال توسط هوش مصنوعی و سرویس‌های تبلیغاتی ترکیب کند. این ICO توسط پاریس هیلتون(Paris Hilton) نوه‌ی بزرگ بنیان‌گذار هتل هیلتون مورد تبلیغ و ترویج قرار گرفت. او در یک پست‌ توییتری که پس از مدتی پاک شد، متن ذیل را نوشته بود:

کمتر از دو ماه بعد، مدیر اجرایی این پروژه به جرم سو‌ء استفاده‌ی داخلی محکوم شد و SEC نیز شروع به هشدار دادن به کاربران در رابطه با سرمایه‌گذاری در ICOها و خطرات آن‌ها کرد، خصوصا ICOهایی که توسط سلبریتی‌ها مورد تبلیغ قرار می‌گیرد.

هیلتون تنها کسی نبود که اقدام به ترویج و تبلیغ یک پروژه‌ی مشکوک و بحث‌ برانگیر کرده بود. استیون سیگال(Steven Seagal) بازیگر برجسته‌ی هالیوود نیز نقش سفیر برند تجاری BitCoiin را بر عهده گرفت که یک کپی‌ پر سرو صدا از بیت‌کوین بود. زیاد جای تعجب ندارد که بگوییم پس از مدتی کوتاهی قانون‌گذاران نیوجرسی ایالات متحده یک دستور “توقف و عدم ادامه‌ی فعالیت” برای بنیانگذار این ICO ارسال کردند و باعث شدند که سیگال از این پروژه جدا شود.

ترویج موارد کلاه‌برداری باعث مشکل در روند قانون‌گذاری می‌شود

افزایش تعداد استارت‌آپ‌های متقلب‌ که با استفاده از سلبریتی‌ها اقدام تبلیغات جهت جذب سرمایه‌گذار می‌کنند، موجب شده که SEC اعلامیه‌ای هشدار دهنده در رابطه با ICOهایی که از سلبریتی‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کنند، منتشر کند:

سلبریتی‌ها و دیگر مشاهیر از شبکه‌های اجتماعی جهت تشویق عموم برای خرید سهام و یا ورود به دیگر سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌کنند. در صورتی که ماهیت، منبع و میزان پاداش مربوط به این تبلیغات که به صورت مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شده‌اند به صورت عمومی منتشر نشود، اینگونه تاییدیه‌ها ممکن است خلاف قانون باشند.

SEC

این اولین باری نیست که قانون‌گذاران سعی کرده‌اند برای تنظیم بازار ICOها وارد عمل شوند. طبق گزارشات، جان مک‌آفی(John McAfee) که بخاطر پست‌های توییتری و نظرات جنجالی‌اش شناخته می‌شود،‌ ظاهرا برای هر تبلیغ مربوط به ICOها حدود ۱۰۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرد، تاجایی که حتی یک تیم برای انجام این کار تشکیل داده است. با این حال کمتر از یک ماه پیش او اعلام کرد که به دلیل تهدیدات SEC هرگونه فعالیت مرتبط با فروش توکن‌ها را متوقف کرده است. وی در انتها اظهار داشت کسانی که با ICOها سروکار دارند باید انتظار دستگیر شدن را هم داشته باشند.

نظر شما در رابطه با استفاده از مشاهیر برای تبلیغ و ترویج ICO چیست؟ آیا SEC می‌تواند به دلیل تشویش اذهان عمومی برای سرمایه‌گذاری در موارد کلاهبرداری این عمل را خلاف قانون اعلام کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoinist

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا