اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

محققین مایکروسافت به دنبال اجرای رای‌گیری درجه دوم در بلاکچین اتریوم

راه‌هایی جدید برای حل مشکلات جامعه به وسیله رای‌دهی Quadratic

نکات برگزیده مطلب
  • یکی از محققان شرکت مایکروسافت به تازگی اظهار داشته است که می‌توان با جایگزینی سیستم رای‌گیری حاضر در جامعه با یک سیستم درجه‌ی دوم یا Quadratic Voting می‌توان برخی از مشکلات حاد جامعه را برطرف کرد و برای تحقق این امر اتریوم می‌تواند یکی از بهترین پلت‌فرم‌های پیاده‌سازی این ایده باشد.

گلن ویل(Glen Weyl) به عنوان محقق و سرپرست تحقیقات در شرکت مایکروسافت معتقد است که با جایگزین کردن سیستم “یک نفر، یک رای” با یک روش و شیوه‌ی رای‌گیری برپایه‌ی فرایند‌های ریاضی که به عنوان رای‌گیری درجه دوم یا Quadratic Voting شناخته می‌شود، می‌توان مشکلات متعددی را در جامعه حل کرد. این مشکلات قابل حل شامل  نابرابری، رکود اقتصادی، سوء استفاده‌های انجام شده توسط شرکت‌های،‌ بحران مسکن و نقض‌های دموکراسی لیبرال هستند. اتریوم

بلاک‌چین برای صلح اجتماعی

طرح‌های پیشنهادی گلن ویل(سرپرست بخش تحقیقات در مایکروسافت) به عنوان رویکرد‌هایی بسیار بنیادین باعث جلب علاقه‌ی ویتالیک بوترین، بنیانگذار رمزارز اتریوم شده است.

ویل در این ضمینه گفت:

من فکر کردم که نظر ویتالیک در رابطه با این موضوع جلب شده است، بنابراین از او خواستم که قبل از چاپ شدن این کتاب نگاهی به آن بیاندازد؛ پس از مدتی او برای من ۲۰ صفحه از نظرات خود را ارسال کرد.

Glen Weyl

ویل در نوشتن کتاب Radical Markets با اریک پوزنر (Eric Posner) یکی از استادان دانشگاه شیکاگو همکاری نزدیک داشته است. طبق گزارشات منتشر شده در خبرگزاری Wired، این محقق مایکروسافت در واکنشی به “خیزش‌های سیاسی سال ۲۰۱۶” این کتاب را نوشته است.

ویل در این رابطه اظهار داشت:

هنگامی که واقعه‌ی Brexit اتفاق افتاد (خروج قریب الوقوع انگلستان از اتحادیه اروپا) من متوجه شدم که ما به امید نیاز داریم تا از این موج عظیم پوپولیسم دوری کنیم، ما به یک ایده‌ی متفاوت نیاز دارید تا چگونگی حل نابرابری‌ها را بفهمیم؛ این همان دلیلی است که باعث شد ما این کتاب را بنویسیم. سپس ترامپ و کار‌های او باعث شد که این موضوع حتی مهم‌تر هم شود.

Glen Weyl

ویل معتقد است که تعدادی از این مشکلات حل نشدنی موجود در جامعه ناشی از سرمایه‌داری بازار آزاد و شکست‌های آن است.

رای‌گیری درجه‌ی دوم، غیرمتمرکزسازی را به دموکراسی وارد می‌کند

ویل برای ارائه‌ی پیشنهاد یک جامعه‌ی جدید در فرایند حراج مستمر یا continual auctioning، به آموزه‌های لیبرال هنری جورج (Henry George) و جان استوارت میل (John Stuart Mill) رجوع کرده است. مردم اساسا برای تمامی اموال خود یک قیمت خاص را تعیین می‌کنند و زمانی که شخصی یک پیشنهاد ارائه کرد باید برای فروش این اموال آماده باشند. اگر آن‌ها تمایل به نگه‌داری و عدم فروش این اقلام را داشته باشند، به سادگی می‌توانند با تعیین قیمت بالا از فروش آن‌ها اجتناب کنند. هرکسی با توجه به میزان دارایی‌های خود مالیات پرداخت می‌کند و هرچه میزان دارایی‌های وی بیشتر باشد، میزان مالیات پرداختی نیز افزایش خواهد یافت.

هدف از این کار حراج اموال و غیرمتمرکزسازی برای همه در جامعه است. در عوض این روند می‌تواند درآمد مالیات را بالا برده و یک درآمد پایه‌ای مداوم را به همراه داشته باشد.

فرایند رای‌گیری دوجانبه یا Quadratic Voting، همان استدلال غیرمتمرکز را بر دموکراسی اعمال می‌کند و ویل معتقد است که در یک سیستم که در آن اعتبار زیادی برای رای دهندگان فراهم است می‌توان استبدادی که اکثرا در سیستم “یک فرد یک رای” وجود دارد را متوقف کرد.

بنابر این رای دهندگان می‌توانند انتخاب کنند که به یک موضوع خاص تنها یک رای بدهند و یا برای یک موضوع جامع که به آن اهمیت می‌دهند، تعداد زیادی رای صادر کنند. با وجود یک سیستم رای دهی درجه‌ی دوم، اقلیت‌هایی که به طور قابل توجه به یک مسئله اهمیت می‌دهد، دیگر توسط اکثریت‌ مردمی که حتی فکر نمی‌کنند، کنار گذاشته نمی‌شوند.

اتریوم راهی برای اجزای دولتی برپایه‌ی رای‌دهی درجه‌ی دوم

خبرگزاری  Wired اظهار داشت که بلاک‌چین می‌تواند یک محل آزمایش برای جامعه‌ی پویای مبتنی بر رای‌گیری درجه‌ی دوم ارائه شده توسط ویل باشد. درحالی که تکنولوژی بلاک‌چین در ابتدا تنها برای مبادله‌ی بیت‌کوین در یک روش غیرمتمرکز ایجاد شده بود، اما دیگر بلاک‌چین‌های جدید مانند اتریوم خلق شده‌اند تا به یک جامعه‌ی بازاری بدون رهبر تبدیل شوند.

متاسفانه اتریوم یک دپارتمان دولتی مشخصی ندارد و این امر در گذشته باعث بوجود آمدن مشکلات، اختلافات و برخی جدایی‌ها شده است.

بوترین معتقد است که اصول اصلی کتاب ویل می‌تواند یکی از بهترین راه‌های اطمینان از غیرمتمرکز ماندن اتریوم باشد اما این روند نمی‌تواند یک دولت مبتنی برا رای‌گیری درجه‌ی دوم را ارائه کند.

ویرجیل گریفیت (Virgil Griffith) مدیر بخش پروژه‌های اتریوم در حال حاضر به دنبال پیدا کردن استعداد برای اجرای سیستم رای‌گیری درجه‌ی دوم در شبکه‌ی اتریوم است.

ویل در این رابطه توضیح داد:

این یک فرصت شگفت‌ انگیز است تا افرادی برای آزمایش و مشخص کردن محدودیت‌ها در دسترس قرار داشته باشند و بفهمیم چه چیز‌هایی برای راه‌اندازی این ایده‌ها ضروریست.

Glen Weyl

نظر شما در رابطه با گفته‌های گلن ویل چیست؟ آیا یک سیستم رای‌گیری درجه‌ی دوم می‌تواند باعث رفع مشکلات گفته شده در جامعه باشد و اتریوم می‌تواند یک بستر مناسب برای پیداسازی امری این چنین بزرگ باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
BTCmanager

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا