اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سیستم‌های نوین آموزشی و کسب و کار با بلاکچین

بلاک‌چین چگونه آینده‌ی نظام آموزشی و صنعت را تغییر خواهد داد

نکات برگزیده مطلب
  • در حالی که بیت‌کوین و دیگر رمزارزها توانستند صدر خبرهای سال قرار گیرند، ما به تازگی شاهد این هستیم که بخش کاربردی‌تر این فن‌آوری یعنی تکنولوژی بلاک‌چین در حال نمایان شدن است؛ در ادامه این مقاله به کاربرد‌های بلاکچین در سیستم آموزشی و صنعت خواهیم پرداخت.

تکنولوژی بلاک‌چین نه تنها توانسته اشتراک گذاری داده‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای امن‌تر و ساده‌تر کند، بلکه توانسته داده‌های مورد نیاز را مستقیما در دست کاربران قرار دهد و نیاز به حضور یک شخص ثالث در این بین را از بین ببرد. به همین دلیل این تکنولوژی توانسته در هر صنعتی به ویژه آموزش‌ و اشتغال تاثیر گسترده و اساسی خود را بر جای بگذارد.

برعهده گرفتن مراحل انجام تایید صلاحیت یک فرد تا تایید تجربه‌ی کاری یا دستاوردها و یا ساده‌سازی روند درخواست شغل در آینده از کاربرد‌های بلاکچین خواهد بود؛ بلاک‌چین در نهایت خواهد توانست یک محیط امن و بدون استرس برای دانش‌آموزان، موسسات آموزشی و کسب و کارها ایجاد کند.

تکنولوژی بلاک‌چین، همانند اتریوم، یک دفترکل توزیع شده‌ی گسترده‌ی جهانی است که بر روی رایانه‌های سراسر جهان اجرا می‌شود و می‌تواند هرگونه دارایی از جمله پول، قرارداد‌ها، اوراق قرضه و غیره را درون خود ذخیره کند.

همانطور که اعتماد سازی‌های ذکر شده توسط شبکه صورت می‌گیرد، رمزنگاری و کدگذاری هوشمندانه و حذف نیاز به حضور شخص ثالث، باعث شده این دارایی‌ها بصورت خصوصی و ایمن ذخیره شوند و یا به شکل نقطه به نقطه (Peer To Peer) انتقال یابند.

درحالی که اکنون تنها چند موسسه‌ی آموزشی در حال استفاده از فناوری بلاک‌چین هستند، این تکنولوژی در طول چند سال آینده مدل‌های آموزشی که ما امروزه می‌شناسیم را عوض خواهند کرد. Gary McKay

امروزه دانش‌آموزان در محیط‌های رسمی و غیر رسمی، نه تنها از طریق حضور در کلاس‌های درس سنتی، بلکه به صورت آموزش از راه دور و اینترنتی و شرکت در کارگاه‌ها و فضا‌های آموزشی مشترک که همکاری را تشویق می‌کنند، می‌توانند برنامه‌های آموزشی خود را دنبال کنند. مدل تاریخی مدل یادگیری متمرکز در یک مکان و در طول یک دوره زمانی مشخص، دیگر در جامعه‌ی مدرن و متصل ما دیگر مورد نیاز و پایدار نیست.

تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند عدم تجمع و تراکم در آموزش و پرورش را تضمین کند، درحالی که اطمینان حاصل می‌شود اعتبار سنجی، انتقال مهارت و دریافت مدرک تحصیلی به صورت ساده و سریع انجام شود. Gary McKay

علاوه بر این، فن‌آوری بلاک‌چین به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا مالکیت واقعی داده‌های خود را بدست آورند و بتوانند همه‌ی مدارک تحصیلی را تایید کنند. درست مانند زمانی که لازم است مدارک کار و صلاحیت خود را در مکانی امن و قابل دسترس ذخیره کنند تا در آینده و در صورت نیاز آن‌ها را برای ادامه‌ی آموزش تحصیلی و یا به کارفرمایی که می‌خواهد اعتبار آن‌ها را چک کند، ارائه دهند.

همانطور که گفته شد داشتن این حق حاکمیت دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا مالکیت داده‌ها و اسناد خود را بدست بگیرند و این باعث می‌شود که در محیط آموزش نیز سطح یادگیری آن‌ها افزایش یابد و در نهایت این مورد تاثیر مثبت خود را بر روند شغلی آینده‌ی آن‌ها بگذارد.

حال می‌توان گفت که یکی از اساسی‌ترین مسائل مرتبط به دانش‌آموزان پس از ترک دوره‌های آموزشی و ورود به روند استخدام، تایید هویت است.

در این مرحله افرادی که کاندید شغلی هستند می‌توانند مدارک مربوط به صلاحیت خود را بر روی یک پلت‌فرم بلاک‌چین نگهداری کنند و در زمان نیاز هویت و مدارک را به صورت آنلاین ارائه دهند، این درحالی است که این افراد کنترل کاملی بر ذخیره و مدیریت اطلاعات شخصی خود دارند.

در حال حاضر دانشجویانی که به دنبال شغل هستند، برای پیدا کردن شغل مناسب باید فرایند شناسایی و تایید صلاحیت را در چند سازمان مختلف و حتی در برخی موارد مراحل تکراری برخورد با چند نفر و چند بخش مختلف از همان سازمان را پشت سر بگذارند.

این بدان معنی است که در طول هر فرایند درخواست استخدام ممکن است حتی بیش از صدها نفر به داده‌های متقضی دسترسی مستقیم داشته باشند.

در مقررات جدید مرتبط با حفاظت داده‌ها که توسط GDPR(مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی) در ماه می سال جاری وضع می‌شود، مهم است که نه تنها افراد کاندید برای هر شغل احساس کنند که داده‌ها و اطلاعاتشان امن هستند، بلکه شرکت‌ها و استخدام کنندگان نیز سیستم‌هایی خواهند داشت که از انجام روند کاری اطمینان حاصل می‌کنند.

احتمالا یکی از مهم‌ترین دست‌آورد‌هایی که تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند برای روند آموزش و استخدام به ارمغان بیاورد، داشتن توانایی اعتبار بخشی و دادن تاییدیه شغلی خواهد بود.

پس از ذخیره شدن اطلاعات در بلاک‌چین به شکلی کاملا امن، هر صلاحیت و تجربه‌ی کاری که توسط افراد کاندید برای یک شغل به پروفایلشان اضافه می‌شود، قابلیت بررسی و تایید توسط سازمان مربوطه را خواهد داشت.

 برای افراد کاندید بروزرسانی بخش‌هایی از رزومه که قبلا توسط کارفرمایان قبلی و مربیان تایید شده بسیار ساده‌تر می‌شود، که این امر باعث خواهد شد تا روند درخواست برای کار نیز به طور قابل توجهی ساده‌تر شود، در نتیجه باعث کاهش استرس و حساسیت موجود در روند استخدامی حال حاضر خواهد شد.

با انجام موارد ذکر شده، روند استخدام نیز برای کارفرمایان ساده‌تر می‌شود، به این شکل که از یک سو با دانستن میزان صلاحیت و تایید مدارک شغلی از ابتدا اعتماد سازی بین طرفین صورت می‌گیرد و از سوی دیگر باعث جلوگیری از هرگونه بی‌توجهی یا تعصب در هنگام استخدام یک فرد دارای صلاحیت خواهد شد.

برای کارفرمایان و کارکنان، روند تایید مدارک مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین باعث ساده‌تر شدن و مقرون به صرفه‌تر شدن مراحل استخدام می‌شود. می‌توان گفت در صورت استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین دیگر لازم نیست کارفرمایان وقت خود را صرف بررسی و تایید بخش‌های مختلف رزومه‌ی افراد کاندید شغلی کنند و این بخش طاقت فرسا بر عهده‌ی بلاک‌چین قرار خواهد گرفت.

این تکنولوژی نه تنها باعث می‌شود دانش‌آموزان و افراد کاندید برای یک شغل مالکیت کار و دستاورد‌های خود را در اختیار داشته باشند بلکه باعث می‌شود که کارآمدی در روند انجام این فعالیت‌ها افزایش یابد و همچنین در هزینه‌های جاری مدرسان، کارکنان و کارفرمایان نیز صرفه‌جویی به عمل آید. Gary McKay

در انتها نیز می‌توان گفت که فناوری بلاک‌چین می‌تواند مزایای متعددی را در سراسر جهان داشته باشد، اما در صنعت آموزش و استخدام بخش‌هایی وجود دارند که این تکنولوژی می‌تواند به شکل کاملا مشخصی مفید واقع شود. این یک تکنولوژی برای آینده‌ای بهتر است و هیچ کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

به نظر شما کاربرد تکنولوژی بلاکچین در ایران در چه زمینه‌ای حیاتی‌تر است؟ آیا این تکنولوژی به شفافیت روابط بین مردم و دولت‌مردان کمک خواهد کرد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Fenews
دکمه بازگشت به بالا