آموزش ترید

پشیمانی معامله‌گران

پس از یک شکست در سطح حمایت/مقاومت، عموماً این سوال براي معامله‌گران پیش می‌آید که سطح قیمت جدید چیست؟ به عنوان مثال، بعد از یک گذر قیمتی از سطح مقاومت، هر دو گروه فروشندگان و خریداران ممکن است به سطح قیمتی جدید به دیده‌ی شک و تردید نگاه کنند (و آن را معتبر ندانند) و تصمیم به فروش بگیرند. این مسئله باعث به وجودآمدن پدیده‌اي می‌شود که از آن به عنوان “پشیمانی معامله‌گران” یاد می‌کنیم.

پس از واقع شدن این پدیده و شکست سطح مقاومت/حمایت، سطح قیمتی جدید مورد توافق خریدارا‌ن و فروشندگان قرار نمی‌گیرد و قیمت به سطح مقاومت/حمایت قبلی باز می‌گردد. عبور قیمت بیت‌کوین از سطح مقاومت را در شکل زیر در نظر بگیرید. توجه کنید که چطور بعد از شکست سطح مقاومت، قیمت با یک اصلاح به سطح قیمتی پیشین باز می‌گردد.

REGRET TRADER1

رفتار قیمت پس از دوره‌هاي پشیمانی معامله‌گران بسیار مهم و تعیین کننده است. یکی از این دو حالت رخ می‌دهد: یا همه به این نتیجه می‌رسند که قیمت جدید قابل اتکا نیست، که در این حالت قیمت به سطح قیمت پیشین بر می‌گردد، یا سرمایه‌گذاران قیمت جدید را می‌پسندند، که در این حالت قیمت به حرکت در همان جهتی که سطح حمایت یا مقاومت را قطع کرده است، ادامه می دهد.
پس از دوره پشیمانی معامله‌گران، در حالتی که اجماع انتظارات بر این است که قیمت جدید (که بالاتر است) غیرقابل قبول است، تله‌ی سنتی صعود کاذب به وجود می‌آید. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است قیمت از سطح مقاومت 1164 دلار خارج شده است و سپس با توافق بر قابل اتکا نبودن قیمت جدید، قیمت به زیر سطح مقاومت برگشته و خریدارانی را که با قیمت بالا خریداري کرده‌اند را جا می‌گذارد.

REGRET TRADER2

 

شرایط مشابهی، تله‌ی نزول کاذب را به وجود می‌آورد. به شکل زیر توجه کنید، قیمت به قدري زیر سطح حمایت باقی می‌ماند که افراد با نگاه نزولی به بازار را وادار به فروش می‌کند و سپس قیمت به بالاتر از سطح حمایت باز می‌گردد و فروشندگانی که ارز موجود خود را در قیمت پایین فروخته‌اند، از دور خارج می‌کند.

REGRET TRADER3

حالت دیگري که ممکن است در ادامه پشیمانی معامله‌گران رخ دهد این است که سرمایه‌گذاران قیمت جدید را قابل قبول دانسته و بپذیرند. در این حالت قیمت به تغییر خود در راستاي گذر (شکستن سطح حمایت/مقاومت) ادامه می‌دهد، یعنی حرکت قیمت به سمت بالا. اگر گذر از سطح مقاومت رخ داده باشد به سمت بالا حرکت می‌کند اما اگر گذر از سطح حمایت رخ داده باشد به سمت پایین حرکت می‌کند. یک نمونه از این نوع رفتار قیمتی را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

REGRET TRADER4

یک راه براي پیش‌بینی انتظارات پس از “گذر”، توجه به مقادیر خرید و فروش است. اگر قیمت از سطح حمایت/مقاومت با افزایش زیادي در حجم معاملات گذر کند و پشیمانی معامله‌گران معمولاً در مقادیر حجمی کم صورت بگیرد، در نتیجه انتظارات جدید حکمفرما خواهد شد (یعنی تعداد کمی از سرمایه‌گذاران پشیمان شده‌اند). برعکس، اگر گذر با حجم معاملات متوسط رخ بدهد و عموماً پشیمانی در مقادیر زیاد صورت بگیرد، نشان دهنده‌ی این است که انتظارات تعداد کمی ازسرمایه‌گذاران تغییر می‌کند و از نظر اغلب آنها قیمت اولیه قابل قبول است (در این حالت شاهد پدیده برگشت دوباره قیمتبه زیر خط روند یا بالاي خط حمایت خواهیم بود).

نکته: موارد ذکر شده فقط جهت آموزش و آشنایی با حرکات نمودار قیمت در بازار بیان شده است و به هیچ عنوان برای تصمیم‌گیری در معاملات توصیه نمی‌شود.

 

 

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دکمه بازگشت به بالا