اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سقوط آزاد!

تحلیل سقوط قیمت بیت‌کوین و اکثر ارز‌های دیجیتال

هر کسی که نرم افزار کیف پول خود را سه‌شنبه صبح چک کرده باشد قطعاَ یک شروع بی‌رحمانه برای روز خود را تحمل کرده است. با دیده شدن این سقوط قیمت برای تک تک ارزهای مجازی به یقین تمامی تازه وارد‌ها این عرصه دچار شک بزرگی شده‌اند. سه‌شنبه گذشته قطعا یک روز پر از آشوب بود؛ از تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت‌ها به دلیل نشر خبرهای منفی از کره‌جنوبی و چین تا دیده شدن قیمت‌های چهار رقمی برای خرید بیت‌کوین در برخی صرافی‌ها. پس از آن در روز چهارشنبه قیمت بیت‌کوین بار دیگر به مرز 10 هزار دلار رسید تاجایی که این ارز در حال پیوستن به دیگر ارزهای جانبی در حال سقوط بود.

قیمت بیت‌کوین به زمین برخورد کرد!

سال 2018 کمتر از 2 هفته است که شروع شده و در این مدت کوتاه به نظر می‌رسد که سالی پر تنش، هیجان انگیز و گاهی اوقات وحشتناک نسبت به سال‌های قبل خواهد بود. تا ماه ژانویه قیمت‌ها رشد چشم‌گیری داشتند، میلیاردها دلار به میزان سقف بازار ارزهای مجازی افزوده شد و کاهش یافت و ارز مجازی ریپل XRP قبل از این گوشه نشینی توانست خودی نشان دهد. در روز سه‌شنبه ریپل با از دست دادن 65 درصد از قیمت خود تقریبا با ارزش هر دلار آمریکا برابر شد و به پایین‌ترین سطح خود برخلاف بالاترین میزان ارزش در ژانویه رسید.

درحالی که برخی مبادله‌گران از روی ترس سریعا تمام دارایی‌های مجازی خود از جمله بیت‌کوین‌هایشان را فروختند، برخی دیگر تمام آن را با جان و دل نگه‌ داشته‌اند و برخی دیگر نیز سوار بر این موج‌های نمودار‌ها منتظر شروع افزایش دوباره قیمت‌ها هستند. در این هیاهو حداقل یک مبادله‌گر درست حدس زده بود که با توجه به خط حمایتی قبلی قیمت‌های بیت‌کوین پس از گذر از فراز و نشیب‌هایی، تقریبا سقوط خواهد کرد و دقیقا همین اتفاق رخ داده. در این شلوغی حدود 100 میلیون تتر به بازار عرضه شد که به گفته یکی از بازرگانان “کاهش کیفی” نامیده شد و توانست حواسمان را از این سقوط ارزها مقداری دور کند و یک تسکین موقتی برای دردهایمان باشد. به رغم تلاش‌هایی که بیت‌کوین انجام داد تنها توانست به کمی بالاتر از 11 هزار دلار برسد و برای چندین ساعت قیمت را در 11.200 دلار نگه دارد، و در ساعت 9 بعد از ظهر روز چهارشنبه باز هم بیت‌کوین به ارزش چهار رقمی سقوط کرد.
ارزهای جانبی نیز از این تنش‌ها به دور نبودند. در لیست 100 ارز مجازی برتر تنها سه ارز بودند که جهش قیمتی مثبت داشتند، Quantstamp، Neblio و Ethos (با در نظر گرفتن تتر می‌توان گفت 4 ارز). بیت‌کوین روز خود را با 15 درصد کاهش ارزش به پایان رساند در حالی که ارزهای منتخبی همچون ریپل، Verge و ترون (Tron) بیش از 20 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

سال جدید، سقوط جدید
بیت‌کوین امسال توانست به بالاترین حد قیمت خود برسد اما حالا این اتفاق به وسیله یک جهش کوچک در سال جدید کاملا برعکس شده است. یکی از دلایل این افت قیمت‌ها شایعات مبنی بر سرکوب ارزهای مجازی توسط کره جنوبی بود که برای هفته‌ها بر سر زبان‌ها وجود داشت اما تمامی آن‌ها تاکنون تنها شایعه بوده است. از سوی این کشور تلاش‌هایی برای خنثی کردن شور و شوق ملت‌های در حل توسعه برای ارزهای مجازی صورت گرفته به طوری که از هر 25 نفر 1 نفر در کره جنوبی در حال فعالیت در این زمینه است اما برای به ثمر نشستن این چنین اعمالی به چیزی بیش از چند گذارش و اعلام بی‌میلی توسط وزیران این کشور نیاز است.

طبق مشاهدات یک خبرگزاری:

ارزهای مجازی تقریبا همیشه توسط برخی جوامع و کشورها و حتی برخی اوقات توسط تمامی کشور‌های جهان مورد تهدید و سرزنش قرار گرفته‌اند. اما دولت‌ها به ندرت می‌توانند قدرت‌های نهفته‌ای همچون ارزهای مجازی را تحت تاثیر دائم قرار دهند… فرقی نمی‌کند که حکومت در این کشور‌ها به چه شکل باشد، کمونیستی یا لیبرال دموکرات، در هر صورت قدرت رو به رشد بیت‌کوین هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.

تا زمانی که بازارهای آسیا بر حجم مبادلات بیت‌کوین غلبه می‌کنند، کره جنوبی، ژاپن و چین راهی جز همکاری و دنبال کردن حتی با نداشتی میلی به آن را ندارند. این چنین کشور‌هایی چه خوششان بیاید چه نه، کشورهای غربی زیر بار تحرکات بازار بیش از حد توانشان تحت فشار هستند و قدرت مقابله‌ی آن‌ها با ارزها مجازی بسیار ناچیز است و تنها راه نجات آن‌ها چیزی جز مهاجرت به امنیت دلارهای تتر و صبر کردن نیست.

نئو (Neo) می‌تازد
به نظر می‌رسد یک ارز جدید به نام نئو به دور از این هیایو سال جدید را با یک افزایش چشمگیر در تاریخ خودش شروع کرده است. در روز دوشنبه این ارز تنها مورد افزایش یافته در بین 100 ارز پیشروی این صنعت بوده است. با وجود غوطه ور شدن ارزهای مجازی در سراشیبی سقوط قیمت، نئو به همراه ارز دیگری به نام گس (Gas) تنها ارزهایی بودند که علاوه بر رشد در حال استفاده و اجرای تعداد زیادی قرارداد‌های هوشمند نیز بوده‌اند. این ارز که به عنوان “اتریوم چینی” از آن یاد می‌شود به همراه یک ICO که در این ماه بر روی شبکه راه‌اندازی می‌شود در نهایت ارزش خود را اثبات کرده و باعث شده تا یک سطح جدید از Side-chain و توسعه‌ی اکوسیستم در شبکه باشد به شکلی که توجیه کننده ارزشگذاری این ارز نوظهور یعنی Neo باشد.

در سال 2017 تنها دو ICO بزرگ برای نئو وجود داشت یکی Qlink و دیگر Red pulse. اما با مقایسه آن با سال 2018 می‌تواند دید که در حال حاضر این ارز دارای 20 عدد ICO است. اتریوم که ارز قوی دیگر در ماه ژانویه در لیست 10 ارز مجازی پیشرو بود، تقریبا به همین تعداد ICO مرتبط و یا دست توسعه داشته است. سایت Token data گزارش داده است که 570 میلیون دلار سرمایه تنها توسط 23 ICO و در دو هفته اول سال 2018 جمع‌آوری شده و در مجموع 60 فروش توکن نیز در همین هفته راه‌اندازی خواهد شد(این ارقام بالاترین سطح از اکتبر تا کنون هستند).
اگر شاخص‌های ارزهای مختلف را در تاریخ مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید که بیت‌کوین همیشه ماه‌ها را با یک افزایش چشمگیر نسبت به شروع همان ماه به پایان می‌رساند؛ هرچند تا زمان رسیدن این چنین افزایش‌هایی و حتی رسیدن به رکورد‌های جدید ممکن است ضرر و زیان‌های چشمگیری گریبان‌گیر بیت‌کوین باشد. پیش بینی فردی به نام Ari Paul در هفته گذشته جنجال برانگیز شد شاید شنیدن این چنین حرف‌ها دیگر غیرقابل باور نباشد:
وی در صفحه توییتر خود اعلام کرده که در سال 2018 به 6 هزار رسیده و سپس به 60 هزار دلار تغییر خواهد کرد.

نظر شما راجب وضعیت کنونی بازار ارز‌های دیجیتال و آینده آنها چیست؟ می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
BitCoin.com
دکمه بازگشت به بالا