آموزش تریدتریدترید و ماینینگ

شناسایی انواع روندهای قیمت

انواع روند‌های قیمتی و استفاده از آن در امر تریدینگ

در این مطلب قصد داریم به یکی از مهمترین ارکان بازار که همان جهت یا روند بازار است، بپردازیم. یکی از مهترین فاکتورها برای تحلیل قیمت شناسایی نوع روند قیمتی است.

شناسایی روندها به تحلیلگر این امکان را می‌دهند تا براساس نوع تحلیل خود از جهت مسیر روند استفاده کند.

انواع روندهای قیمتی

 

روند صعودی

در این روند برآیند نزول ها و صعودهای کوچک، صعودی است. معمولا در این روند سقف های بالاتر تشکیل می‌شوند و کف های جدید از کف های قبلی بالاتر قرار می‌گیرند.

در روند صعودی قیمت در حال رشد است و پس از اصلاح قیمتی موقت، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

روند نزولی

برآیند نزول ها و صعودهای کوچک، نزولی است. در این روند کف ها و سقف های پایینتر تشکیل می شوند.

قیمت در این روند در حال افت است و پس  از یک رشد مختصر، دوباره قیمت ریزش می‌کند.

 

روند خنثی

بازار در محدوده قیمتی ثابتی در حال نوسان است که نه نزول می کند و نه صعود. این نوع بازار نشان دهنده بلاتکلیفی و سردرگمی معامله گران است. ترید در این نوع بازار پرریسک تلقی می‌شود.

در بازار خنثی دو حالت وجود دارد. حالت اول قیمت بسیار بالا و پایین می‌شود و بسیار بی نظم است، در حالت دوم قیمت بسیار کم نوسان و ثابت است و رشد یا نزول خاصی ندارد.

 

روند های تو در تو

توجه داشته باشید هر روند می تواند بخشی از روندی بزرگتر باشد. یک روند کلی می‌تواند چندین روند دیگر را در دل خود جای دهد مثلا در یک روند نزولی 6 ماهه و بلند مدت می‎تواند چندین روند صعودی هفتگی در دل خود جای دهد.ولی در 6 ماه روند کلی نزولی است.

تحلیلگر بسته به نوع تحلیل و محدوده زمانی که قصد تحلیل قیمت را دارد، می‌تواند روند مورد نظر خود را تعیین و شناسایی کند. توجه داشته باشید هرقدر روند در نمودار با محدوده زمانی بزگتری دیده شود، نتیجه کلی از روند قیمت بهتر درک می‌شود.

در این مطلب با انواع روندهای قیمت آشنا شدیم. روند قیمت یکی از مباحث کلی بازار است که در عین سادگی بسیار مهم است و شما می‌توانید با شناسایی روند کلی قیمت و حرکت در مسیر آن به اهداف تحلیلی خود دست یابید.

امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی و سودآور باشد، در مطالب بعدی بیشتر به جنبه ها و زوایای مختلف تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4]

دکمه بازگشت به بالا