از کجا شروع کنم؟بلاکچین

تکنولوژی بلاکچین چگونه عمل می‌کند؟

همان طور که در مقاله قبلی اشاره شد، از ترکیب سه تکنولوژی مهم با هم بلاکچین به وجود می آید. هیچ کدام از آن تکنولوژی ها جدید نیستند بلکه نحوه قرارگیری آنها در کنار هم و برنامه آن ها جدید است.
این سه تکنولوژی عبارتند از :
1-رمزنگاری کلید اختصاصی (به انگلیسی: Private Key Cryptography)
2-یک شبکه توزیع شده به همرام دفتر مرجع
3-یک انگیزه برای ثبت تراکنش های شبکه و تامین امنیت آن
مقاله پیش روی شما توضیح می دهد که چگونه این سه تکنولوژی برای تامین امنیت روابط دیجیتال با هم کار می کنند.

کلید های رمزنگاری شده

دو نفر را فرض کنید که تمایل دارند از طریق اینترنت بین هم تبادل اطلاعات کنند.


هر کدام از آن ها یک کلید اختصاصی و یک کلید عمومی دارند.


هدف اصلی این قسمت از تکنولوژی بلاکچین ایجاد یک هویت مجازی امن است، هویتی که بر اساس در اختیار داشتن ترکیبی از کلید اختصاصی و کلید عمومی به دست می آید.
در حقیقت این امضای دیجیتال باعث به وجود آمدن کنترل دقیقی بر روی مالکیت می شود.

هویت

کنترل دقیق بر روی مالکیت، به خودی خود برای امن کردن ارتباطات دیجیتالی کافی نیست. در کنار احراز هویت باید ساز و کاری برای تائید تراکنش ها و صدور مجوز وجود داشته باشد.
در تکنولوژی بلاکچین این عمل با کمک شبکه توزیع شده انجام می گیرد.

شبکه توزیع شده

مزایا و احتیاج به شبکه توزیع شده به کمک این مثال قابل درک می شود :
فرض کنید درختی در جنگل سقوط می کند و به زمین می‌افتد، در آن جنگل دوربین هایی وجود دارد که سقوط درخت را ظبط می‌کند، اگر چه ما از دلیل سقوط درخت بی خبریم ولی به خاطر وجود شواهد کاملا مطمئین هستیم که درخت سقوط کرده است.
بیشتر ارزش بلاکچین بیت‌کوین به خاطر وجود شبکه ای بزرگ از تائید کننده‌ها است (همانند مثال، تائید کننده‌ها نقش دوربین دارند)، تائید کننده‌ها به ما اطمینان خاطر می دهند که قطعا تراکنشی انجام شده (همانند مثال، درختی سقوط کرده است) هر چند ما اطلاعاتی در مورد نحوه انجام تراکنش نداشته باشیم. تائید‌کننده‌ها از فرمول های ریاضی برای تائید استفاده می‌کنند.
به طور خلاصه، اندازه شبکه برای تامین امنیت شبکه مهم است.
یکی از ویژگی های جذاب بیت‌کوین شبکه بسیار بزرگ آن است. در زمان ویرایش این مقاله قدرت پردازشی شبکه بیت‌کوین چیزی حدود 3500000 TH/S است. این قدرت 10000 برابر قوی تر از قدرت پردازشی بزرگ ترین بانک های جهان است.

سیستم ثبتی


هنگامی که کلید های رمز نگاری شده با شبکه ترکیب شوند، تعاملات بسیار شگفت انگیزی قابل انجام است. پروسه به این ترتیب صورت می‌گیرد که شخص A با کمک کلید اختصاصی خود مقداری ارز رمزنگاری شده به کلید عمومی شخص B متصل می کند.

 

پروتکل


یک بلاک شامل اطلاعاتی از قبیل: امضاء دیجیتالی، زمان‌بندی ها و اطلاعات مربوط به آن است که برای همه‌ی “Node”های موجود در شبکه ارسال می شود.

پروتکل خدمات شبکه

یک شخص واقع گرا ممکن است مثال سقوط یک درخت در جنگل را به این شکل به زیر سوال ببرد : چرا باید در آن جنگل میلیون‌ها کامپیوتر وجود داشته باشد که سقوط درخت را ثبت کند ؟ شما چگونه میلیون ها کامپیوتر را جذب خود می‌کنید تا امنیت شبکه را تامین کنند ؟
در بلاکچین های عمومی، شخص با در اختیار گذاشتن قدرت کامپیوتری خود شانس دریافت پاداش دارد، در واقع تمایل هر شخص باعث می شود که قدرت کامپیوتری خود را در اختیار شبکه بگذارد.
در بیت‌کوین، هدف پروتکل از بین بردن احتمال استفاده از یک بیت‌کوین در تراکنش های مختلف است، به عبارتی، حداکثر توان شبکه تلاش می‌کند که جلوی تقلب را بگیرد.
این شکلی است که بیت‌کوین در تلاش است مانند طلا عمل کند، بیت‌کوین و کوچکترین مقدار بیت‌کوین (کوچک ترین مقدار بیت‌کوین Satoshi است که چیزی حدود 0.00000001 یک سکه کامل بیت‌کوین است ) باید منحصر به فرد باشد، متعلق به حسابی خاص و دارای ارزش باشد. برای رسیدن به این هدف “Node” ها به کمک فرمول های ریاضی در خدمت شبکه هستند تا تاریخچه هر تراکنش را ثبت و ضبط کنند.
در واقع “Node” ها با کمک قدرت پردازشی خود رای می‌دهند که ایا بلاک تازه دارای اعتبار است و یا فاقد اعتبار است. وقتی اکثریت آنها به این نتیجه می‌رسند که بلاک تازه دارای اعتبار است آن را به بلاکچین اضافه می‌کنند، این بلاک تازه، دارای زمان‌بندی تراکنش های انجام شده و اطلاعات دیگری است.

یک بلوک اطلاعات:


نوع، اندازه و نحوه احراز هویت در بلاکچین های مختلف، متفاوت است. در واقع این مسائل مربوط به پروتوکل آن بلاکچین می باشد (یا قانون های آن بلاکچین که تائین می کنند چه نوع تراکنشی معتبر و چه نوع تراکنشی نامعتبر است، یا این که بلاک جدید چه حجمی باید داشته باشد ).
پروسه احراز هویت ممکن است برای هر بلاکچین به صورت خاص طراحی شده باشد.
وقتی که “Node” ها به اجماعی برسند ممکن است قانون‌های جدیدی وضع شود، به این ترتیب اکثریت در اولویت هستند و طبق نظر آن‌ها با برخی مسائل بلاکچین برخورد می‌شود.
در حال حاضر شاهد توسعه بلاکچین ها هستیم. تا به اینجای کار تنها به این نتیجه رسیدیم که تا درک کامل قابلیت های پروتکل بلاکچین فاصله زیادی داریم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

‫2 دیدگاه ها

  1. واقعا عالی بود. کسانی ک خرید و فروش میکنن.اصلا این چیزا رو درک میکنن. و اینکه چه ایده های نرم افزاری میشه از روش احراز بلاکچین بدست اورد خوبه

دکمه بازگشت به بالا